KHO palautti Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n yhteistoiminta-alueen jätteenkuljetuspäätöksiä uudelleen käsiteltäväksi

Julkaistu 9.3.2018

Korkein hallinto-oikeus on tänään palauttanut Forssan jätelautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi asiat, jotka koskevat jätteen kuljetuksen järjestämistä Akaassa, Forssassa, Humppilassa, Jokioisilla, Koski Tl:ssä, Loimaalla, Oripäässä, Punkalaitumella, Sastamalassa (pois lukien Suodenniemen ja Mouhijärven alueet), Somerolla, Tammelassa, Urjalassa ja Ypäjällä.

Forssan jätelautakunta oli jätelain nojalla tekemillään päätöksillä päättänyt, että yllä mainittujen kuntien alueella yhdyskuntajätteiden kuljetus järjestettäisiin jatkossakin kiinteistön haltijan järjestämänä kuljetuksena.

Joukko yhteistoiminta-alueen asukkaita valitti päätöksistä hallinto-oikeuteen, joka Forssaa ja Jokioisia koskevia päätöksiä lukuun ottamatta kumosi jätelautakunnan päätökset. Forssan jätelautakunta valitti edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen niistä hallinto-oikeuden päätöksistä, joilla jätelautakunnan päätökset oli kumottu.

Hallinto-oikeuteen valittaneet kuntalaiset valittivat edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen niistä hallinto-oikeuden päätöksistä, joilla valitukset oli hylätty.

KHO totesi, että jätelautakunnan päätökset eivät perustuneet hallintolain edellyttämään riittävään selvitykseen. Asiat oli siten kaikkien kuntien osalta palautettava lautakunnalle uudelleen käsiteltäviksi.

Päivi Musakka, viestintäpäällikkö
paivi.musakka@oikeus.fi