Muu päätös 1557/2014

Asia Ympäristölupaa koskeva valitus

Valittajat A ja hänen 12 asiakumppaniaan

Päätös, jota valitus koskee

Vaasan hallinto-oikeus 7.3.2012 nro 12/0112/3

Asian aikaisempi käsittely

Haminan kaupungin ympäristölautakunta on julkipanon jälkeen 17.2.2011 antamallaan päätöksellä (14.2.2011, § 20) myöntänyt Destia Oy:lle toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan kallion louhintaan, murskaukseen ja päällysteen valmistukseen, puretun päällysteen välivarastointiin ja hyötykäyttöön sekä louheen tilapäiseen varastointiin Haminan kaupungin Metsäkylän kylässä lupahakemuksen ja päätöksestä ilmenevien lupamääräysten mukaisesti.

Päätökseen on liitetty seuraavat lupamääräykset:

Toiminta ja toiminnan järjestäminen

1. Toiminta-alueella saa louhia koko toiminta-aikana yhteensä 300 000 m-ktr kiviainesta ja murskata tältä alueelta peräisin olevaa kiviainesta vuosittain enintään 300 000 tonnia. Päällystemassoja saa valmistaa enintään 50 000 tonnia vuodessa.

Alueelle saa tuoda asfaltin ja öljysoran kappaleita hyötykäyttöä varten enintään 10 000 tonnia kolmen vuoden aikana.

2. Toiminta-alueella saa murskata alueelta poistetut kannot. Kannot on toimitettava hyödynnettäväksi kolmen vuoden sisällä niiden poistamisesta.

3. Louhinta-alueen pintamaita saa hyödyntää suojarakenteisiin, jälkihoitoon ja maisemointiin tai ne saa toimittaa hyödynnettäväksi muualle luvanvaraiseen paikkaan. Muualta tuodun puhtaan maa-aineksen käyttämiseen alueen jälkihoitoon tai hyödyntämiseen tulee pyytää hyväksyntä etukäteen Haminan kaupungin ympäristötoimelta.

4. Kiviaineksen porausta, ylisuurten kivien rikotusta, murskausta, räjäytyksiä, asfaltti- ja stabilointimassojen valmistusta ja niihin liittyvää kuormausta ja kuljetusta saa tehdä seuraavasti:

- Porausta, murskausta ja maansiirtotöitä ja tuotteiden kuormausta ja kuljetusta saa tehdä maanantaista perjantaihin kello 6.00–22.00, poikkeuksena ylisuurten kivien rikotus maanantaista perjantaihin kello 7.00–22.00

- Räjäytyksiä saa suorittaa maanantaista perjantaihin kello 8.00–18.00

- Päällysteen valmistusta saa tehdä huhti-marraskuun välisenä aikana maanantaista perjantaihin kello 6.00–22.00

- Mikäli työkohde vaatii, voidaan töitä poikkeustapauksessa tehdä arkisin enintään 40:nä yönä vuodessa. Poikkeuksellisista toiminta-ajoista on tehtävä ilmoitus Haminan ympäristötoimelle ja lähimmille naapurikiinteistöille vähintään kolme päivää ennen toiminnan aloittamista.

Edellä mainittu toiminta alueella on kuitenkin kielletty arkipyhinä ja juhlapyhien aattoina.

5. Toiminnanharjoittajan tulee ilmoittaa toimintavuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä Haminan kaupungin ympäristölautakunnalle jo etukäteen tiedossa olevat vuotuiset toiminta-ajat ja muut mahdolliset ylimääräiset toiminta-ajat. Jokaisesta toimintajaksosta tulee ilmoittaa kirjallisesti Haminan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle ja vähintään kaikille 1 000 metrin säteellä toiminta-alueesta sijaitseville asuinkiinteistöille vähintään kaksi viikkoa ennen toimintajakson alkamista.

6. Toiminnan kaikki työvaiheet on toteutettava siten, ettei niistä aiheudu kohtuutonta pölyämistä, melua, tärinää, maaperän, pinta- tai pohjavesien pilaantumisvaaraa, epäsiisteyttä, ympäristön roskaantumista tai muuta haittaa tai vaaraa ympäristölle. Alueen yleisestä siisteydestä on huolehdittava.

7. Liikennöinti toiminta-alueelle on järjestettävä siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta rasitusta melun, tärinän tai pölyn muodossa. Hakijan on ennen toiminnan aloittamista esitettävä lupaviranomaiselle selvitys lopullisesta liikennöintireitistä.

8. Ulkopuolisten asiaton pääsy ajoneuvoilla toiminta-alueelle on estettävä lukittavilla puomeilla tai muulla vastaavalla järjestelyllä, kun alueella ei ole toiminta käynnissä.

9. Toiminnalle on nimettävä vastuuhenkilö, jonka yhteystiedot on ilmoitettava Haminan kaupungin ympäristötoimeen ennen toiminnan aloittamista. Mikäli vastaavan hoitajan yhteystiedot muuttuvat, on muutos saatettava tiedoksi myös Haminan kaupungin ympäristötoimeen.

Melu ja tärinä

10. Toiminnan aiheuttama melutaso ympäristön asutukselle ei saa ylittää päiväohjearvoa (kello 7–22) 55 dB (LAeq) eikä yöohjearvoa (kello 22–7) 50 dB (LAeq) asuntojen piha-alueella.

11. Murskauslaitos tulee sijoittaa louhoksen pohjalle ja mahdollisuuksien mukaan sellaiseen paikkaan, jossa kallion rintaus tai kiviaineskasat suojaavat melun leviämiseltä asutuksen suuntaan. Murskauslaitoksen edessä tulee olla riittävän korkea maavalli tehdyn meluselvityksen mukaisesti erityisesti idässä olevien asuinrakennuksien meluhaittojen pienentämiseksi. Aseman sijaintia tulee harkita uudelleen jokaisen toimintajakson alkaessa. Louhinnan etenemisen suunnittelulla on pyrittävä minimoimaan meluvaikutusten leviämistä melulle alttiiden kohteiden suuntiin. Myös päällysteasema on sijoitettava siten, että meluvaikutukset voidaan minimoida melulle alttiiden kohteiden suuntiin. Varastoalueen kiviaineskasat tulee sijoittaa siten, että ne suojaavat melun leviämiseltä asutuksen suuntaan.

12. Räjäytystyöt tulee suunnitella huolellisesti siten, että niiden mitoituksessa, panostustyössä, aikataulussa ja räjäytysaineiden valinnassa huomioidaan lähellä sijaitseville kiinteistöille aiheutuvien haittojen ehkäisy.

13. Louhostoiminnan tärinälle altistuvissa tiedossa olevissa riskikohteissa on suoritettava irtolohkarekatselmus ennen toiminnan aloittamista. Katselmuksesta ja johtopäätöksistä on tiedotettava kohteen asukkaille.

Päästöt ilmaan

14. Toiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetuksessa ilmanlaadusta (711/2001) annettuja ohjearvoja.

15. Poravaunut on varustettava pölyn talteenottojärjestelmillä. Murskaustoiminnan aikana pölyämistä on ehkäistävä kastelulla tai koteloinneilla. Poravaunujen ja murskauslaitoksen pölynpoistojärjestelmä on pidettävä hyvässä kunnossa ja niiden kunto on tarkistettava toiminta-aikana päivittäin. Pölynpoistojärjestelmän rikkoutuessa tai jonkin muun päästöjä olennaisesti lisäävän häiriön sattuessa on laitteistot korjattava mahdollisimman pian.

16. Kiviaineksen varastokasat, alueet, joilla työkoneet liikkuvat sekä alueelle johtava tie tulee hoitaa niin, että pölyäminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Alueita on tarpeen mukaan kasteltava. Pölyäviä materiaaleja ei saa päästä ympäristöön kuljetusten yhteydessä. Kuljetuskaluston puhtaudesta on huolehdittava. Pölyn leviämistä toiminta-alueen ulkopuolelle tulee ehkäistä muun muassa murskekasojen sijoittelun avulla.

17. Asfalttiaseman aiheuttamia pöly- ja hiukkaspäästöjä ja niiden leviämistä on rajoitettava sijoittamalla päästölähteet ympäristön kannalta parhaan käytännön mukaisesti sekä käyttämällä pölynerotinlaitteistoja ja kotelointeja sekä tehostamalla palamisprosesseja tai käyttämällä muita parasta käyttökelpoista tekniikkaa edustavia pöly- ja hiukkaspäästöjä vähentäviä menetelmiä. Laitoksen suodattimien asianmukaisesta toiminnasta on huolehdittava. Kiviaineksia lukuun ottamatta pölyävät aineet on varastoitava ja niitä on säilytettävä suljetuissa säiliöissä tai pakkauksissa siten, että ne eivät pölyä eikä pölyä joudu ympäristöön. Kuljetukset, lastaaminen ja lastin purkaminen sekä alueiden kunnossapito on toteutettava siten, että haitallinen pölyäminen voidaan tehokkaasti estää.

18. Hajun leviämisen estämiseksi hajulähteet on sijoitettava ympäristön kannalta parhaan käytännön mukaisesti. Hajun leviämistä on torjuttava koteloinneilla ja katteilla tai käyttämällä muutoin hajuntorjunnan kannalta parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Asfalttimassakuormat on peitettävä välittömästi lastauksen jälkeen.

19. WC-jätevedet on käsiteltävä hakemuksen mukaisesti tai koottava umpisäiliöön ja toimitettava jätevedenpuhdistamolle. Muiden kuin saniteettijätevesien johtamisesta umpisäiliöön ja/tai kuljettamisesta kaupungin jätevedenpuhdistamolle on sovittava kaupungin vesilaitoksen kanssa.

20. Jätevesistä ei saa aiheutua haittaa ympäristölle, terveydellistä haittaa jätevedenpuhdistamolla, haittaa puhdistamon toiminnalle, puhdistamolietteen hyötykäytölle, viemäriverkostolle tai jätevesien pumppaamoille eikä haittaa vastaanottavalle vesistölle tai sen eliöstölle.

Päästöt pintavesiin

21. Mikäli alueelta johdetaan ympäristöön valumavesiä, on valumavedet kivipölyn poistamiseksi ja virtaamien tasaamiseksi johdettava laskeutus³altaiden tai pintavalutuskentän kautta tai muulla tavoin estettävä samentuneen veden joutuminen vesistöihin. Öljyvuodon varalta laskeutusallas tai edellä mainittua tarkoitusta varten tehty muu vastaava rakenne on varustettava öljynerotuksella. Laskeutusaltaat on mitoitettava siten, että valumavesien viipymä altaassa on riittävä hienoaineksen laskeutumiseksi ja alueelta lähtevän hulevesivirtaaman tasaamiseksi.

22. Räjäytystyöt tulee suunnitella huolellisesti siten, että niiden mitoituksessa, panostustyössä, räjäytysaineiden valinnassa ja räjähdysaineiden käsittelyssä pyritään pitämään räjähdysaineiden typpikuormitus mahdollisimman vähäisenä pinta- ja pohjavesiin.

Polttoaineiden ja bitumin varastointi

23. Polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen on estettävä. Polttoaine- ja bitumisäiliöiden on oltava rakenteeltaan tiiviitä sekä kestettävä mekaanista ja kemiallista rasitusta. Polttoainesäiliöiden on oltava kaksoisvaippasäiliöitä tai varustettuja suoja-altaalla. Suoja-altaan on oltava tilavuudeltaan vähintään 100 % sille sijoitettavien säiliöiden yhteenlasketusta tilavuudesta. Polttoaineen jakelulaitteiden ns. täyttöpistoolit on oltava lukittuina, kun alueella ei työskennellä. Säiliöiden on oltava suljettuja ja ne on varustettava ylitäytönestimillä. Tankkauslaitteistot on varustettava lukittavilla sulkuventtiileillä.

24. Koneiden poltto- ja voiteluaineiden sekä kemikaalien käsittely- ja jakelualueiden on oltava nesteitä läpäisemättömiä ja reunoiltaan korotettuja. Poltto- ja voiteluaineet sekä kemikaalit tulee sijoittaa siten, etteivät alueella liikkuvat ajoneuvot tai työkoneet tai suoritettavat räjäytystyöt aiheuta niille vaaraa.

25. Polttoaineiden säilytyspaikalla tulee olla riittävästi imeytysmateriaalia mahdollisten vuotojen leviämisen estämiseksi. Vahingoista johtuvia öljyvuotoja tai kemikaalivuotoja on ryhdyttävä torjumaan viivytyksettä. Toiminnanharjoittajan on tarvittaessa varauduttava osaltaan selvittämään maaperän kunto ja tarvittaessa ryhtymään kunnostustoimenpiteisiin, mikäli alueella todetaan hakijan aiheuttaneen esimerkiksi öljytuotteiden joutumisen maaperään.

26. Työkoneiden huoltoa ja korjausta ei saa tehdä alueella ilman pakottavaa tarvetta maaperään mahdollisesti joutuvien öljyvuotojen välttämiseksi.

Jätteet ja niiden käsittely ja hyödyntäminen

27. Jätteitä ja sivutuotteita on alueella käsiteltävä ja säilytettävä niin, ettei niistä aiheudu roskaantumista tai muuta haittaa ympäristölle.

28. Toiminnassa on huolehdittava siitä, että jätettä syntyy mahdollisimman vähän. Jätteiden lajittelussa ja käsittelyssä on noudatettava kunnallisia jätehuoltomääräyksiä. Syntyvät jätteet on ensisijaisesti toimitettava hyötykäytettäväksi materiaalina (muun muassa keräyspaperi ja pahvi) ja toissijaisesti energiana. Vain hyötykäyttöön kelpaamaton jäte voidaan toimittaa kaatopaikalle, mikäli ne eivät ole ongelmajätteiksi luokiteltavia aineita.

29. Ongelmajätteet ja muut ympäristölle haitalliset tai vaaralliset aineet on säilytettävä niille varatussa lukitussa paikassa tiiviillä alustalla sekä pakattava tiiviisiin pakkauksiin, jotka on merkittävä asianmukaisesti. Nestemäisten ongelmajätteiden tiiviin alustan on oltava varustettu reunakorokkeilla. Ongelmajätteet on pidettävä erillään muista jätteistä eikä niitä saa sekoittaa keskenään. Ongelmajätteet saa luovuttaa vain luvan omaavalle jätteenkuljettajalle ja toimittaa ympäristöluvan omaavaan ongelmajätteen vastaanotto- ja käsittelylaitokseen. Räjähdysainepakkaukset tulee hävittää niistä annettujen säännösten mukaisesti.

Tarkkailu- ja raportointimääräykset

30. Ensimmäisen toimintajakson alussa sekä korkeinta kohtaa louhittaessa tulee alueella suorittaa riippumattoman asiantuntijan toimesta melu- ja tärinämittaukset lähimmillä altistuvilla asuinrakennuksilla. Suoritettujen melu- ja tärinämittausten tulokset tulee esittää Haminan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle välittömästi niiden valmistuttua. Hakijan on ryhdyttävä tarvittaviin meluntorjuntatorjuntatoimiin, mikäli meluohjearvot ylittyvät. Vastaavasti toiminnanharjoittajan on muutettava toimintaansa siten että tärinähaitat eivät ole kohtuuttomia.

31. Toiminnanharjoittajan on tarvittaessa Haminan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen määräyksestä selvitettävä pölypitoisuuksia lähimpien altistuvien kohteiden piha-alueilla. Mittaustulokset on esitettävä Haminan kaupungin ympäristötoimelle välittömästi niiden valmistuttua.

32. Lähimpien käytössä olevien talousvesikaivojen veden laatu ja pinnankorkeus on tutkittava ennen toiminnan aloitusta mahdollisten pohjaveden laadullisten ja määrällisten muutosten vuoksi. Tutkimussuunnitelma on toimitettava hyväksyttäväksi valvontaviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista alueella.

33. Toiminnanharjoittajan tulee asentaa alueelle pohjaveden havaintoputki. Havaintoputken asentamispaikkaa ja pohjavesitarkkailua varten tulee laatia tarkkailusuunnitelma. Asiantuntijan laatima tarkkailusuunnitelma on toimitettava hyväksyttäväksi valvontaviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista alueella.

34. Toiminnanharjoittajan on tarkkailtava toiminnan vaikutuksia mahdollisesti alueelle rakennettavien laskeutusaltaiden tai pintavalutuskentän jälkeen alkavista purkuojista. Tarvittaessa on varauduttava ottamaan tarpeellisia vesinäytteitä erityisesti typpikuormituksen osalta Haminan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen määräyksestä. Mikäli toiminnasta aiheutuu ojien liettymistä, toiminnanharjoittaja on velvollinen osallistumaan ojien kunnossapitoon.

35. Laitoksen on valvottava päästöjään ympäristöön ja pidettävä toiminnastaan ja jätehuollostaan kirjaa. Vuosittain maaliskuun loppuun mennessä on ympäristöviranomaiselle toimitettava ainakin seuraavat tiedot:

- laitoksen toiminta-ajat

- alueella louhitun ja murskatun kiviaineksen määrästä (t)

- tiedot päällystemassojen valmistusmääristä

- tiedot lupaehtojen mukaisista tarvittavista melu-, tärinä- ja pölymittauksista

- tiedot lupaehtojen mukaisista tarvittavista pohjavesitarkkailuista, kaivovesitutkimuksista ja mahdollisista pintavesitutkimuksista

- tiedot käytettyjen polttoaineiden ja kemikaalien määristä

- toiminnassa syntyneet jätteet jätelajeittain, jätteiden määrät ja jätteiden toimituspaikat

- yhteenveto ympäristönsuojelun kannalta merkittävistä häiriötilanteista ja onnettomuuksista, niistä aiheutuneet seuraamukset ja toimenpiteet, joihin tapahtuman vuoksi on ryhdytty.

Paras käyttökelpoinen tekniikka

36. Toiminnanharjoittajan on oltava riittävästi selvillä laitoksen ympäristövaikutusten vähentämismahdollisuuksista ja seurattava säännöllisesti parhaan käytettävissä olevan tekniikan (BAT) kehittymistä toimialallaan sekä varauduttava sellaisen tekniikan käyttöönottoon.

Häiriötilanteet ja muut poikkeukselliset tilanteet

37. Häiriötilanteissa tai muissa poikkeuksellisissa tilanteissa, joissa on aiheutunut tai uhkaa aiheutua määrältään tai laadultaan tavanomaisesta poikkeavia päästöjä ilmaan, maaperään, pinta- tai pohjaveteen, on viivytyksettä ryhdyttävä asianmukaisiin toimenpiteisiin laitteistojen kuntoon saattamiseksi ja päästöjen estämiseksi, päästöistä aiheutuvien vahinkojen torjumiseksi ja tapahtuman toistumisen estämiseksi. Häiriö- ja poikkeustilanteista tulee viipymättä ilmoittaa Haminan ympäristötoimelle. Polttoaine- ja kemikaalivahingoista on lisäksi ilmoitettava Kymenlaakson pelastuslaitokselle.

Toiminnanharjoittajan tulee huolehtia siitä, että lupapäätöksessä annetut lupamääräykset, ohjeet ja vaatimukset annetaan tiedoksi myös kaikille alueella toimiville ulkopuolisille yrittäjille ja aliurakoitsijoille.

Toiminnan muuttamiseen ja lopettamiseen liittyvät määräykset

38. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta, pitkäaikaisesta tai pysyvästä keskeytyksestä tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on ilmoitettava viipymättä Haminan kaupungin ympäristötoimelle.

39. Toiminnanharjoittajan on hyvissä ajoin, viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan lopettamista, esitettävä yksityiskohtainen suunnitelma vesien-, ilman- ja maaperänsuojelua sekä jätehuoltoa koskevista toiminnan lopettamiseen liittyvistä toimista.

Lupamääräysten tarkistaminen

Hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi on tehtävä vuoden 2021 loppuun mennessä, ellei toimintaa louhinta- ja murskauspaikalla ole jo siihen mennessä lopetettu.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristölautakunta päättää, että Destia Oy:lle myönnetään lupa aloittaa lupapäätöksen mukainen toiminta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta (YSL101 §). Muutoksenhakutuomioistuin (Vaasan hallinto-oikeus) voi valituksesta kumota päätöksen noudattaa ympäristölupapäätöstä muutoksenhausta huolimatta tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää lupapäätöksen täytäntöönpanon.

Hallinto-oikeuden ratkaisu

Vaasan hallinto-oikeus on hylännyt A:n ja hänen asiakumppaniensa valituksen ympäristölautakunnan päätöksestä ja vaatimuksen päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämisestä.

Hallinto-oikeus on perustellut päätöstään seuraavasti:

Lupaviranomaisen toimivalta

Destia Oy:n lupahakemus koskee myös puretun päällysteen välivarastointia ja hyötykäyttöä. Hakemuksen mukaan alueelle tuodaan päällystemursketta vuosittain alle 5 000 tonnia. Kun jätettä saadaan luvan mukaan hyödyntää tai käsitellä alle 10 000 tonnia vuodessa, ympäristönsuojeluasetuksen 7 §:n (1792/2009) 1 momentin 13 c kohdan mukaan ympäristölautakunta on ollut toimivaltainen käsittelemään asian.

Hakemusasiakirjojen riittävyys

Ympäristönsuojelulain 35 §:n 2 momentin nojalla ympäristönsuojeluasetuksen 9–12 §:ssä säädetään niistä tiedoista, jotka hakemukseen on liitettävä lupaedellytysten arvioimiseksi. Ympäristönsuojeluasetuksen 9 §:n 2 momentin mukaan lupahakemuksen tulee muun ohella sisältää, ottaen huomioon toiminnan luonne ja sen vaikutukset, lupaharkinnan kannalta tarpeelliset seikat, muun muassa tiedot käytettävistä raaka-aineista, kemikaaleista ja muista tuotantoon käytettävistä aineista (2 kohta) sekä arvio muun muassa toimintaan liittyvistä riskeistä, onnettomuuksien estämiseksi suunnitelluista toimista sekä toimista häiriötilanteissa (4 kohta).

Destia Oy:n ympäristölupahakemuksen kohdasta 18 ilmenee, miten hakemuksessa on arvioitu toimintaan liittyviä riskejä, onnettomuuksien estämiseksi suunniteltuja toimia sekä toimia häiriötilanteissa. Asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan hakija on lisäksi ympäristölautakunnan pyynnöstä toimittanut lisätietoja muun muassa käytettävistä räjähdysaineista ja kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelman.

Hallinto-oikeus on katsonut, että ympäristölautakunnalla on ollut käytettävissä ympäristölupa-asian lupaharkinnan kannalta tarpeelliset tiedot toimintaan liittyvistä räjähteistä, kemikaaleista ja muista valituksessa mainituista seikoista. Niiltä osin kuin kysymys on räjähde- ja kemikaalilainsäädännön mahdollisesti edellyttämistä luvista, ne eivät ole hallinto-oikeuden arvioitavana.

Ympäristöluvan myöntämisen edellytykset

Ympäristölupaharkinnassa tulee ympäristönsuojelulain 41 §:n 1 momentin mukaan arvioida, täyttääkö toiminta ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset.

Destia Oy:n hakemuksen kohteena oleva toiminta-alue sijaitsee Haminan kaupungin keskustan pohjoispuolella Metsäkylän kylässä tilalla Rajala RN:o 1:103 (Lakaliininmäen kallioalue).

Hakemuksen mukaan louhinnan ja murskauksen lisäksi kallioaluetta tullaan käyttämään murskeiden ja päällystemassojen valmistuspaikkana sekä puhtaan maa- ja kiviaineksen välivarastointipaikkana toistaiseksi. Laitoksen tuottama kalliomurskeen maksimimäärä on 300 000 tonnia vuodessa ja keskimääräinen tuotanto on 50 000 tonnia vuodessa. Louhintaa ja murskausta tulee olemaan arviolta 1–3 vuoden välein, päällysteen valmistusta arviolta 2–5 vuoden välein. Louhintaa ja murskausta tehdään markkinatilanteen mukaan ympäri vuoden.

Toiminta-alueella ei ole voimassa yleis- tai asemakaavaa. Kymenlaakson maakuntakaavassa alue on maa- ja metsätalousvaltaista aluetta, jolla on ulkoilun ohjaamistarvetta. Toiminta-alue ei sijaitse vedenhankinnan kannalta tärkeäksi luokitellulla pohjavesialueella. Alueella tai suunnitellun toiminnan vaikutusalueella ei ole tiedossa uhanalaisia luontodirektiivin liitteen IV(a) tai luonnonsuojelulainsäädännöllä suojeltavia kohteita tai eliölajeja.

Karttatarkastelun perusteella etäisyys suunnitellun toiminta-alueen rajalta valittajien asunnoille on vähintään 500 metriä. Hakijan teettämässä ympäristömeluselvityksessä (Promethor Oy 27.10.2010) on arvioitu melun vaikutusta lähimpiin häiriintyviin kohteisiin. Suoritettujen mallinnusten tulosten mukaan louhinnan ja murskauksen sekä päällysteaseman yhdessä aiheuttama melutaso ei missään louhintavaiheessa ylitä melutason ohjearvoista annetun valtioneuvoston päätöksen (993/1992) mukaisia ohjearvoja, kun meluntorjunta on toteutettu.

Alueella voimassa olevan yleispiirteisen maakuntakaavan aluevaraus ei muodosta estettä luvan myöntämiselle. Kun lisäksi otetaan huomioon toiminnan sijaintipaikka ja toiminnalle asetetut lupamääräykset, toiminnasta ei voida katsoa aiheutuvan kohtuutonta meluhaittaa tai muuta eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta tai muutakaan ympäristönsuojelulain 42 §:n vastaista seurausta. Päätöksen räjähteitä koskevat lupamääräykset 6, 12, 13 ja 22 ovat asianmukaiset ja riittävät. Muutoinkin lupamääräykset ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, jätehuollon järjestämiseksi ja valvonnan toteuttamiseksi ovat ympäristönsuojelulain 43–46 §:n mukaiset.

Hallinto-oikeuden soveltamat oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki 6 §, 35 § 2 momentti, 41–43 §, 45 §, 45 a §, 46 § ja 101 §

Laki eräistä naapuruussuhteista 17 § 1 momentti

Ympäristönsuojeluasetus 7 § (1792/2009) 1 momentin 13 c kohta, 9–12 §

Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

A ja hänen asiakumppaninsa ovat valituksessaan vaatineet hallinto-oikeuden ja ympäristölautakunnan päätösten kumoamista.

Muutoksenhakijat ovat esittäneet päätösten syntyneen virheellisin perustein sellaisen tiedon pohjalta, joka ei vastaa todellista toimintaa. Vaatimustensa tueksi he ovat muun ohella esittäneet seuraavaa:

On selvitettävä, onko ympäristölautakunta ylittänyt toimivaltansa luvan myöntäessään. Vesilain 10 luvun 6 §:n mukaan jäteveden johtamiseen toisen ojaan tarvitaan vesilain mukainen lupa. Jos asia liittyy ympäristölupa-asiaan, kyseisen luvan myöntää ympäristönsuojelulain 31 §:n nojalla aluehallintovirasto. Aluehallintovirastolla on asiassa lupatoimivalta myös ympäristönsuojeluasetuksen 5 §:n 1 momentin 13 kohdan g alakohdan nojalla. Kierrätysasfaltin ja louheen murskaus muodostavat ympäristönsuojelulain 35 §:n 4 momentissa tarkoitetun teknisen ja toiminnallisen yhteyden, joiden ympäristövaikutuksia on tarpeen tarkastella yhdessä. Tällöin aluehallintovirastolla on ympäristönsuojelulain 31 §:n 3 momentin nojalla lupatoimivalta koko toiminnan osalta, jos yhdenkin osatoiminnan lupa-asia kuuluu sen toimivaltaan. Myös asfalttiasematoiminta ympäristönsuojelulain 28 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitettuna jätteen laitos- tai ammattimaisena käsittelynä edellyttää aluehallintovirastoa toimivaltaiseksi lupaviranomaiseksi tässä asiassa. Muussa kuin syntypaikassaan käsiteltävää ja hyödynnettävää ylijäämälouhetta on oikeuskäytännössä pidetty jätteenä.

Ympäristölupaa ei olisi saanut myöntää, kun Turvallisuus- ja kemikaaliviraston lupa räjähteiden varastoinnille on puuttunut. Ympäristönsuojelulain 39 ja 40 § edellyttävät lupa-asiain käsittelyä ja ratkaisemista samanaikaisesti, jos toimintojen yhteisvaikutus on lupaharkinnan kannalta huomattava. Räjähdysaineiden käyttö ja varastointi on tällainen huomattava ympäristövaikutus. Räjähdysainevarasto tarvitsee ympäristönsuojeluasetuksen 1 §:n 1 momentin 5 kohdan nojalla ympäristöluvan ja myös vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelystä annetun lain mukaisen varastointiluvan. Hallinto-oikeus on päätöksessään sivuuttanut kokonaan kemikaalilaissa terveydelle ja ympäristölle vaarallisen kemikaalin käsittelyä ja varastointia koskevan, SEVESO II -direktiiviin perustuvan lupajärjestelmän merkityksen.

Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelystä annetun lain mukaan asiassa kysymykseen tulevaa räjähdysainevarastoa ei voi perustaa 500 metrin päähän asutuksesta. Kiviainesta louhittaessa samassa räjäytyskentässä on vähintään 10 000–13 000 kg räjähdysaineita. Tätä voidaan pitää laajamittaisena räjähdysaineen käyttönä. Räjähdysaineen vähäisenkin teollisen käsittelyn ja varastoinnin on täytettävä samat turvallisuusvaatimukset kuin laajamittaisenkin vastaavan toiminnan. Asutuksen viereen ei voida myöntää lupia räjähdysainevarastoille. Ihmisten henki, terveys ja omaisuus ovat vakavassa vaarassa.

Laajamittaisesti vaarallisia kemikaaleja käsittelevää tai varastoivaa tuotantolaitosta koskee pääsääntöisesti myös YVA-laki. YVA-lain mukainen arviointiselostus on otettava huomioon myös kemikaalilain ja ympäristönsuojelulain mukaisissa lupamenettelyissä.

Suuronnettomuuden riski ja räjähdysaineiden vesiin, maaperään, ilmaan, ja ihmisiin kohdistuvat haitat on ympäristölupamenettelyssä ja hallinto-oikeuden päätöksessä sivuutettu. Lupamääräykset 6, 12, 13 ja 22 eivät täytä vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelystä annetun lain eivätkä kemikaalilain vaatimuksia. Räjäytystöille määritellyt kellonajat eivät muuta asiaa.

Hakija on ympäristönsuojelulain 5 §:n vastaisesti esittänyt hakemuksessa väärää tietoa toiminnastaan. Tästä syystä lupaharkinnassa ei voida luotettavasti arvioida louhinnan ja murskauksen ympäristövaikutuksia, muun muassa räjähdysaineiden varastoinnista, käsittelystä ja käytöstä aiheutuvia haittavaikutuksia. Ympäristönsuojelulain edellyttämät todelliset ympäristöselvitykset ja todelliset tarkkailu- ja raportointimääräykset puuttuvat.

Ympäristöluvan saanut toiminta on Kymenlaakson maakuntakaavan vastaista. Maakuntakaavassa alue on maa- ja metsätalousvaltaista aluetta, jolla on ulkoilun ohjaamisen tarvetta. Destia Oy:n toiminta estää maakuntakaavan mukaisen ulkoilun ohjaamisen.

Muutoksenhakijat kärsivät toiminnasta eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:ssä tarkoitettua pysyvää kohtuutonta melu-, pöly- ja tärinärasitusta.

Myönnettäessä rakennuslupaa asuintaloa varten muutoksenhakijoina myös olevien C:n ja D:n tilalle rinteeseen eivät turvallisuusnäkökohdat olleet esteenä. Nyt sen sijaan talon asukkailta edellytetään turvatoimiin ryhtymistä, koska louhintatärinä voi mahdollisesti myötävaikuttaa rinteen eroosioon, vaikka louhimo sijaitsee noin 500 metrin etäisyydellä.

A:n ja B:n korkealla kalliolla olevan talon pihapiiri on alle 500 metrin etäisyydellä toiminta-alueesta. Insinöörien opinnäytetutkimuksissa on esitetty esimerkiksi rapakivigraniittilouhimolla mitattujen 28 räjäytyksen A-painotettujen äänitehotasojen keskiarvoksi 161 dB. Tuo melutaso voi aiheuttaa välittömästi kuulon menetyksen. Kuulosuojainta on syytä käyttää melutason ylittäessä 85 dB. Selvitettäessä 16:n kalliokiviaineksen louhinnan 45 dB:n meluvyöhykkeen laajuutta on keskiarvoksi saatu 1 100 metriä. Louhinta- ja murskaustoiminnan impulssimainen melu on taukoamatonta. Yksi yhden sekunnin kestävä 103 dB:n melutapahtuma aiheuttaa yksinään 55 dB:n suuruisen ekvivalenttimelutason päivän ajalta (kello 7–22) laskettuna.

Ympäristölupahakemukseen ei ole liitetty pinta- ja louhosvesien käsittelyä ja johtamista koskevaa selvitystä. Riskinarvio puuttuu. Vesien laskeminen ojaan on vastoin ympäristönsuojelulain 42 §:n 1 momentin 3 kohtaa, koska pohjaveden pilaamiskiellon vastainen seuraus on ympäristöluvan myöntämisen ehdoton este. Pohjaveden pilaamiskielto koskee kaikkea maaperässä olevaa pohjavettä. Alueen kaikki taloudet käyttävät omia kaivoja tai lähteitä.

Toiminta-alueen hulevesiä ei kiintoaineksen poistamiseksi ennen niiden johtamista ympäristöön käsitellä laskeutusaltaissa. Louhinta-alueelle tulee vesiä koko valuma-alueelta sadeveden ja lumen mukana. Kallionlouhinnassa suurimman yksittäisen riskin pohjavedelle aiheuttavat räjähdyksissä syntyvät haitta-aineet. Ne pääsevät esteettä pohjavesiin aiheuttaen voimakasta typpipitoisuuden nousua ja rehevöitymistä, jotka lupakäytännössä on sivuutettu. Tosin louhinnoissa räjähdysaineen koostumus ja typpipitoisuus vaihtelevat, mutta enimmillään yhdestä kilosta räjähdysainetta voi maastoon jäädä 800 grammaa typpeä. Myös öljytuotteita ja kemikaaleja voi päästä maaperään. Maaperän pilaantumista ei ole selvitetty.

Luvassa olisi tullut antaa määräys toiminnan harjoittajan velvoittamisesta ilmanlaatuasetuksen mukaisiin hiukkaspitoisuusmittauksiin.

Vesilain (264/1991) 1 luvun 17 a §:n mukaan luonnontilaisia lähteitä tai lähteikköjä ei saa muuttaa niin, että niiden säilyminen luonnontilaisina vaarantuu.

Hallinto-oikeudella ei ole ollut käytettävissään Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen 23.2.2012 antamaa päätöstä, jolla Destia Oy:n hankealueen naapuripalstalle Teersuon tilalle RN:o 1:72 oli perustettu Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelmaan (METSO-ohjelmaan) kuuluva, pinta-alaltaan noin 2,7 hehtaarin suuruinen luonnonsuojelualue.

Hankealueella on yksi paikallisesti arvokkaimmista elinympäristöksi luokiteltavista kallioalueista. Metsäkylän luontopolku on alle 300 metrin päässä ja alle 200 metrin päässä murskaamosta on luontokohde, jolla koululaisryhmät käyvät. Luontoselvityksen mukaan hankealueella elää lintudirektiivin liitteen I lajeista ainakin palokärki ja pyy, hankealueen lähellä kuukkeli. Kysymyksessä on myös metsien monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä elinympäristö.

Kymenlaakson pelastuslaitoksen vaatima pelastussuunnitelma estää louhinta- ja murskaustoiminnan alueella.

Toiminnan aloittamiseen muutoksenhausta huolimatta määrätty vakuus ei ole riittävä.

Haminan ympäristölautakunta on lausunnossaan viitannut hallinto-oikeudessa esittämäänsä lausuntoon ja esittänyt valituksen hylkäämistä.

Ympäristölautakunta on esittänyt lausunnossaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa muun ohella seuraavaa:

Ympäristövaikutusten arviointiselostus on asiassa tarpeeton, koska kyseiseen hankkeeseen ei sovelleta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia (YVA-laki).

Ympäristölautakunnalla kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena on ollut lupa-asiassa toimivalta, koska laitoksella käsitellään jätettä ympäristönsuojeluasetuksen 7 §:n 13 kohdan c alakohdan mukaisesti alle 10 000 tonnia/vuosi. Mikään toimintakokonaisuuden osatoiminnan luvista ei kuulu aluehallintoviraston toimivaltaan. Toiminnassa ei ole kysymys jäteveden johtamisesta.

Alueen asukkaita on kuultu ympäristönsuojelulain mukaan. Hakemuksesta on tiedotettu julkaisemalla kuulutuksesta lehti-ilmoitus ja kuuluttamalla siitä ilmoitustaululla sekä ilmoittamalla hakemuksesta erikseen asianosaisille kirjeellä. Lisäksi on järjestetty myös yleisötilaisuus. Lupakäsittelyä tai asiakirjoja ei ole salattu.

Ympäristölupamenettelyssä on otettu huomioon räjähdysaineisiin liittyvät seikat ympäristönsuojelulain ja -asetuksen edellyttämin tavoin. Muut räjähdysaineisiin liittyvät luvat eivät kuulu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Toimintaan liittyvät luvat, esimerkiksi ympäristölupa ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston lupa, käsitellään itsenäisesti ja ne voidaan ratkaista toisistaan riippumatta.

Asiakirjoihin on liitetty muistio Haminan ympäristötoimen yhdessä kaupungin rakennusvalvonnan ja Destia Oy:n edustajien kanssa tekemästä lupamääräykseen 13 perustuvasta tarkastuskäynnistä 16.5.2011 C:n ja D:n asuinkiinteistöllä. Kiinteistöllä oleva jyrkähkö hiekkarinne oli todettu eroosion vaivaamaksi jo ennen Destia Oyn toiminnan alkamista. Suoranaista vaaraa yksin kivenlouhimosta ei kiinteistölle arvioitu aiheutuvan, kun otettiin huomioon hiekkarinteen nykyinen kunto. Käynnissä olleen eroosion vuoksi päädyttiin kuitenkin asukkaille suosittelemaan tukimuurin/vastaavan rakentamista rinteen profiilin loiventamiseksi.

Ympäristölupahakemus on sisältänyt tarpeelliset tiedot toiminnasta, sen päästöistä ja muista vaikutuksista lupa-asian ratkaisemiseksi. Luvassa on otettu huomioon muun muassa asfalttiasemien ympäristönsuojelusta annettu (448/2010) sekä kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annettu valtioneuvoston asetus (800/2010).

Lupahakemuksessa on esitetty tiedot alueelle tulevista pintavesistä ja niiden johtamisesta. Jätevesien käsittelystä toiminta-alueella on annettu lupamääräykset 19–20 ja pintavesipäästöistä lupamääräykset 21–22 sekä lisäksi tarkkailumääräys 34. Murskaus- ja päällysteasemilla ei synny viemäröintiä edellyttäviä jätevesiä. Siten ei tarvita erillistä jätevesijärjestelmää. WC-jätevesiä ei synny. Jätevesien käsittely täyttää talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla annetun valtioneuvoston asetuksen (209/2011) käsittelyvaatimukset.

Ympäristöluvassa on annettu tarkkailu- ja raportointimääräyksiä.

Kymenlaakson pelastuslaitos ei ole vastustanut ympäristöluvan myöntämistä, vaan on edellyttänyt pelastussuunnitelman esittämistä ennen kuin toiminta aloitetaan. Toiminta on järjestettävä pelastussuunnitelman mukaisesti. Pelastussuunnitelma ei estä toimintaa alueella.

ELY-keskuksen päätöksellä 23.2.2012 on perustettu luonnonsuojelualue, jonka perustamisesta ei tiedetty ympäristölupaa myönnettäessä. Alue on METSO-elinympäristöä ja sisältää runsaslahopuustoista kangasmetsää. Luonnonsuojelualueen perustamisasiassa on kuultu Haminan kaupunkia 10.1.2012 päivätyllä lausuntopyynnöllä. Luvan mukainen laitos toimintoineen ei kuitenkaan sijoitu luonnonsuojelualueelle eikä vaaranna luonnonsuojelualueen perustamisen edellytyksinä olevia luontoarvoja. Laitos toimintoineen ei olisi esteenä ympäristöluvan myöntämiselle nykytilanteessakaan.

Ympäristölupaa myönnettäessä ei liioin ole ollut tietoa yksityisen maanomistajan perustamasta luontopolusta. Kaupungin ympäristötoimeen ei ole oltu asiassa yhteydessä. Koska etenkin räjäytykset on suunniteltava niin, ettei irtokiviä pääse lentämään yhtiön toiminta-alueen ulkopuolelle ja koska vastaavasti sivulliset eivät saa liikkua toiminta-alueella, sivullisten liikkuminen toiminta-alueen ulkopuolella voidaan katsoa turvalliseksi. Melulle altistumisen kannalta mahdollisten koululaisryhmien oleskelu luontopolulla on lyhytaikaista ja louhimon toiminta vastaavasti jaksottaista. Ei ole varmaa, toimiiko louhimo välttämättä huhti–toukokuun aikana. Koska etäisyys luontopolulta murskaamolle on vähintään noin 150 metriä, ei voida väittää koululaisryhmien kyseisellä luontopolulla liikkuesssaan liikkuvan murskaamon vieressä.

Valituksessa viitattu paikallisesti arvokas kallioalue, Natura 2000 -verkostoon kuuluva Sikovuori (FI0425007), sijaitsee alueesta lähimmillään noin 450 metrin etäisyydellä koillisen suuntaan. Ympäristölupa-asiakirjoihin sisältyvät Lakaliininmäen luontoselvitys ja Sikovuoren Natura-arviointi. Natura-arvioinnin mukaan hanke ei vaikuta Sikovuoreen. Luontoselvityksen mukaan hankealueella on myös yksi paikallisesti arvokkaaksi elinympäristöksi luokiteltava kallioalue, mutta muutoin alueen metsät ovat tavanomaisia talousmetsiä. Luontoselvityksen mukaan hankealueella ei ole luonnontilaisia lähteitä tai lähteikköjä. Linnustoltaan alue ei ole erityisen merkittävä. Suurimmat linnustoarvot löytyvät hankealueen ulkopuolelta. Lausunnossaan ympäristölupahakemuksesta ELY-keskus ei ole luontoarvojen perusteella vastustanut hanketta.

Vakuutta ei ole vielä asetettu, koska toimintaa ei lausuntoa annettaessa ollut aloitettu.

Destia Oy on selityksessään, viitaten asiassa aiemmin lausumaansa sekä Haminan ympäristölautakunnan lausuntoon, esittänyt valituksen hylkäämistä perusteettomana.

A ja hänen asiakumppaninsa ovat vastaselityksessään toistaneet aiemmin esittämäänsä. He ovat muun ohella huomauttaneet 16.5.2011 tehdyn tarkastuskäynnin C:n ja D:n asuinkiinteistöllä vahvistavan tärinän aiheutumisen vaaran, kun tarkastuskäynnillä oli esitetty tukirakennelmien järjestämistä. Siten vaarallista tärinää on myönnetty aiheutuvan 500 metrin etäisyydelle saakka.

Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu

A ja hänen asiakumppaniensa valitus hylätään. Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muuteta. Asian tultua tällä päätöksellä ratkaistuksi lausuminen päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä koskevasta vaatimuksesta raukeaa.

Perustelut

Kun otetaan huomioon ne luonnonsuojelulliset perusteet, joiden nojalla Teersuon tilalla RN:o 1:72 oleva noin 2,7 hehtaarin suuruinen Lehmusrinne-niminen alue on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen 23.2.2012 antamalla päätöksellä perustettu suojelualueeksi, lupamääräysten mukaan harjoitetun louhinta-, murskaus- ja asfalttiasematoiminnan oheistoimintoineen ei etukäteen arvioiden voida katsoa aiheuttavan kyseisellä suojelualueella ympäristönsuojelulain 42 §:n 1 momentin 2 ja 4 kohdassa tarkoitettua ympäristön pilaantumista eikä myöskään erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista.

Kun muutoin otetaan huomioon edellä ilmenevät hallinto-oikeuden päätöksen perustelut, päätöksessä sovelletut oikeusohjeet, korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen valituksessa esitettyjen näkökohtien johdosta ei ole perusteita.

Asian ovat ratkaisseet hallintoneuvokset Kari Kuusiniemi, Riitta Mutikainen, Mika Seppälä, Liisa Heikkilä ja Janne Aer sekä ympäristöasiantuntijaneuvokset Jukka Horppila ja Taina Nystén. Asian esittelijä Ilpo Havumäki.