27.6.2018/3126

Migrationsverket hade avslagit A:s och B:s ansökningar om internationellt skydd. A och B var gifta med varandra och hemma från Irak. Förvaltningsdomstolen hade avgjort makarnas ärenden samma dag genom skilda beslut. Mannens (A) ansökan hade avslagits. A anförde i högsta förvaltningsdomstolen att förvaltningsdomstolen hade återförvisat hans frus B:s ansökan till Migrationsverket för ny behandling på grunder som även gällde honom.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att förföljelse eller en risk för att i hemlandet utsättas för allvarlig skada som gäller en familjemedlem oftast sträcker sig även till de övriga familjemedlemmarna. Också skyddet för familjeliv och familjens helhet som ingår i det ska beaktas i behandlingen av ansökningar gällande internationellt skydd som gjorts av familjemedlemmar. Därför ska ansökningar som gjorts av makar och är anhängiga samtidigt i Migrationsverket enligt huvudregel behandlas och avgöras samtidigt. Beslutet kan ges antingen som ett gemensamt beslut om makarna har gett sitt samtycke till det eller som skilda beslut samma dag.

Ovan nämnda skäl förutsätter att också av makarna anförda besvär över Migrationsverkets beslut även i förvaltningsdomstolen i första hand behandlas och avgörs samtidigt. Förvaltningsdomstolen ska i beslut som gäller makar beakta den förföljelse eller allvarliga skada som gäller ena maken men sträcker sig till den andra maken samt skyddet för familjeliv och principen om att bibehålla familjehelheten. På dessa grunder ska i regel båda makarnas ärenden återförvisas till Migrationsverket om det i den ena makens ärende finns skäl för ny behandling. Ett annorlunda förfarande kan motiveras endast då familjehelheten har brustit under den tid ärendena har behandlats eller det finns något annat särskilt skäl för detta.

Förvaltningsdomstolen hade inte motiverat varför A:s ärende inte hade återförvisats till Migrationsverket tillsammans med hans makas B:s ärende. Migrationsverkets och förvaltningsdomstolens beslut upphävdes och A:s ärende återförvisades till Migrationsverket för ny behandling.

Finlands grundlag 9 § 4 mom.

Europeiska människorättskonventionen art. 3 och 8

EU:s stadga för de grundläggande rättigheterna art. 4 och 7

Utlänningslagen 7 § 3 mom., 37 § 1 mom., 97 a 1 mom., 98 § och 146 § 1 mom.

Direktiv 2011/95/EU om normer för när tredjelandsmedborgare eller statslösa personer ska anses berättigade till internationellt skydd, för en enhetlig status för flyktingar eller personer som uppfyller kraven för att betecknas som subsidiärt skyddsbehövande, och för innehållet i det beviljade skyddet, ingressen stycke 36 och artikel 23

Direktiv 2013/32/EU om normer för mottagande av personer som ansöker om internationellt skydd artikel 11.3

Ärendet har avgjorts av justitieråden Anne E. Niemi, Janne Aer, Tuomas Kuokkanen, Taina Pyysaari och Anne Nenonen. Föredragande Aino Salmi.