Pekka Vihervuori korkeimman hallinto-oikeuden presidentiksi

Julkaistu 20.1.2012

Tasavallan presidentti Tarja Halonen nimitti korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) seuraavaksi presidentiksi hallintoneuvos Pekka Vihervuoren.

Tasavallan presidentti Tarja Halonen nimitti tänään korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) seuraavaksi presidentiksi hallintoneuvos Pekka Vihervuoren, 61. Hän siirtyy tehtävään 1.3.2012.

Oikeustieteen tohtori, maatalous- ja metsätieteiden maisteri Pekka Vihervuori aloitti korkeimman hallinto-oikeuden määräaikaisena hallintoneuvoksena 1997 ja nimitettiin tuomioistuimen varsinaiseksi jäseneksi 1998. Viime vuodet hän on toiminut KHO:n ensimmäisen jaoston varapuheenjohtajana.

Korkeimman hallinto-oikeuden nykyinen presidentti Pekka Hallberg on ollut virassaan 18 vuotta.

"Presidentti Hallberg jatkaa korkeimman hallinto-oikeuden johdossa maaliskuun alkuun, jolloin nimitykseni tulee voimaan. Tuohon asti toimin nykyisessä hallintoneuvoksen virassani, mutta paneudun samalla uuteen tehtävääni ja sen sisältöön", Vihervuori sanoo.

Viranhoitoon liittyvien linjausten aika on myöhemmin keväällä.

"Presidentin virkaan liittyvien kommenttien tai linjausten esittämiseen ei tässä välivaiheessa ole mahdollisuutta."

Ennen tuomioistuinuraa Vihervuori toimi Teknillisen korkeakoulun, Lapin yliopiston ja Turun yliopiston professorina, Helsingin ja Turun yliopiston apulaisprofessorina, lainsäädäntöneuvoksena oikeusministeriössä sekä eri tehtävissä vesihallituksessa. Hän on julkaissut runsaasti kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita ympäristö-, kiinteistö- ja hallinto-oikeuden aloilta.

Vihervuori on toiminut Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen ja Korkeimpien oikeuksien tuomareiden yhdistyksen puheenjohtajana. Tällä hetkellä hän on Olga ja Kaarle Oskari Laitisen säätiön hallituksen ja Suomalaisen tiedeakatemian jäsen sekä Lakimies-lehden toimitusneuvoston puheenjohtaja.

Viestintäpäällikkö Teuvo Arolainen, 029 5640 206, 050 3411 347