Katselmuksen tarkoitus on tukea KHO:n päätöksentekoa

Julkaistu 10.8.2015
Korkein hallinto-oikeus tekee tarvittaessa katselmuksia yhteiskunnallisesti, kulttuurisesti ja luonnonsuojelullisesti tärkeissä asioissa. Katselmuksessa oikeuden jäsenet pystyvät paikan päällä arvioimaan ja tekemään havaintoja esimerkiksi maisemasta, luonnonesiintymistä tai rakennuksista. Tarkoitus on, että oikeus saa mahdollisimman kattavan näkemyksen päätöksenteon tueksi. Korkeimman hallinto-oikeuden käsittely on pääasiassa kirjallista.

Korkein hallinto-oikeus tekee katselmuksia vain harvoin. Viime vuonna niitä ei tehty yhtään, vuoden 2015 syksyllä katselmuksia on kaksi – toinen Taivalkoskella ja toinen Helsingissä, Hakaniemessä.

- Päätös katselmuksen tekemisestä voi tulla esimerkiksi siitä, että kirjallisen aineiston perusteella asia vaikuttaa erittäin tulkinnanvaraiselta. Katselmus ei ole suullinen käsittely, mutta osapuolet voivat sen yhteydessä kiinnittää oikeuden jäsenten huomiota tärkeinä pitämiinsä näkökohtiin, hallintoneuvos Kari Kuusiniemi sanoo.

Korkeimpaan hallinto-oikeuteen kirjataan vuosittain nelisentuhatta asiaa, sama määrä on koko ajan käsittelyssä ja noin neljääntuhanteen asiaan tulee myös päätös.

- Teemme katselmuksia vain harvakseltaan ja lähinnä silloin, kun tapaus näkemyksemme mukaan vaatii kirjallisen materiaalin lisäksi täsmennystä. Katselmus vie kirjalliseen käsittelyyn verrattuna paljon työaikaa. KHO:n juttumäärällä ei voida kovin monta katselmusta vuosittain toimittaa.

Kuusiniemi korostaa, että katselmuksen jälkeen juttu ratkaistaan istunnossa, ei paikan päällä. Ratkaisua tehtäessä myös kaikki kirjallinen materiaali on käsillä ja ratkaisun perusteena. Katselmus tukee sitä, että oikeus jokaisessa asiassa toteutuu.

Päivi Musakka, viestintäpäällikkö, 050 341 1347