Julkaistu 30.9.2015

Korkein hallinto-oikeus hyväksyi noin puolet saamelaiskäräjien vaaliluetteloon kohdistuneista valituksista.

Korkeimpaan hallinto-oikeuteen tuli ajalla 24.8. – 17.9.2015 yhteensä 182 valitusta, jotka kohdistuivat saamelaiskäräjien hallituksen päätökseen olla hyväksymättä valittajia vuoden 2015 vaaliluetteloon. Korkein hallinto-oikeus hyväksyi valituksista 93.

Lisäksi saamelaiskäräjien hallitus haki kymmenen vuoden 2011 vaaliluetteloon merkityn henkilön osalta oman päätöksensä purkamista. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi purkuhakemuksen.

Korkein hallinto-oikeus kuuli valitusten johdosta saamelaiskäräjien hallitusta ja valittajia ja käsitteli asiat poikkeuksellisen nopealla aikataululla. Ratkaisut annettiin keskiviikkona 30.9.2015.

Korkein hallinto-oikeus postittaa päätökset valittajille sekä saamelaiskäräjien hallitukselle ja vaalilautakunnalle. Päätökset toimitetaan keskiviikon aikana myös sähköpostitse kaikille, joiden sähköpostiosoite on korkeimman hallinto-oikeuden tiedossa. Myönteisen päätöksen saaville ilmoitetaan myös puhelimitse.

Äänioikeus vaaleissa on saamelaisilla, jotka on otettu vaaliluetteloon tai jotka ovat hakeutuneet itse vaaliluetteloon ja esittävät korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen äänioikeudestaan.

Myönteisissä päätöksissään korkein hallinto-oikeus velvoittaa saamelaiskäräjien vaalilautakuntaa merkitsemään kyseisen valittajan äänioikeutettuna vaaliluetteloon. Saamelaiskäräjävaalien ajankohta on 7.9. – 4.10.2015.

Tiedotteen liitteenä on neljä vuosikirjapäätöstä, joilla valitukset on hyväksytty ja yksi muu päätös esimerkkinä hylätystä valituksesta.

Päivi Musakka, viestintäpäällikkö 050 341 1347

KHO:2015:145