KHO katselmuksella Hämeenkyrössä

Julkaistu 28.4.2016

Korkein hallinto-oikeus tekee katselmuksia silloin, kun se vireillä olevan asian selvittämisen kannalta katsotaan tarpeelliseksi.

Tänään Hämeenkyrön Lemakkalassa pidettävässä katselmuksessa KHO:n jäsenet selvittävät havaintoja tekemällä erityisesti sitä, aiheutuisiko kiviaineksen ottamisesta kauniin maisemakuvan turmeltumista tai luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista. Tarkoitus on, että KHO saa havainnoimalla mahdollisimman kattavan näkemyksen päätöksentekonsa tueksi.

• Katselmus ei ole suullinen käsittely, mutta osapuolet voivat sen yhteydessä kiinnittää oikeuden jäsenten huomiota tärkeinä pitämiinsä näkökohtiin, korostaa hallintoneuvos Kari Kuusiniemi korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Korkeimman hallinto-oikeuden käsittely on pääasiassa kirjallista. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen kirjataan vuosittain nelisentuhatta asiaa, sama määrä on koko ajan käsittelyssä ja noin neljääntuhanteen asiaan tulee myös päätös.

• Teemme katselmuksia vain harvakseltaan ja lähinnä silloin, kun se on asian selvittämiseksi tarpeellista. Katselmus vie kirjalliseen käsittelyyn verrattuna paljon työaikaa. KHO:n juttumäärällä ei voida toimittaa kovin monta katselmusta vuosittain, kertoo Kuusiniemi.

Katselmuksen jälkeen juttu ratkaistaan istunnossa korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Jaana Lappalainen, viestintäpäällikkö, puh. 050 308 7574 ja s-posti jaana.lappalainen@oikeus.fi

Sivun alkuun |