Katselmus tukee KHO:n päätöksentekoa

Julkaistu 25.9.2017

Korkein hallinto-oikeus tekee katselmuksia tarvittaessa paikan päällä muun muassa ympäristöasioissa. Oikeuden jäsenet pystyvät siten arvioimaan ja tekemään havaintoja paikallisista olosuhteista. Tarkoitus on saada mahdollisimman kattava näkemys päätöksenteon tueksi. Korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyhän on pääasiassa kirjallista, katselmuksia tehdään harvoin.

Seinäjoella 25.9.2017 pidettävän katselmuksen tarkoitus on arvioida broilerikasvattamon ympäristövaikutuksia ja sen naapureille aiheuttamaa rasitusta.

- Päätös katselmuksen tekemisestä voi tulla esimerkiksi siitä, että kirjallisen aineiston perusteella asia vaikuttaa erittäin tulkinnanvaraiselta. Katselmus ei ole suullinen käsittely, mutta osapuolet voivat sen yhteydessä kiinnittää oikeuden jäsenten huomiota tärkeinä pitämiinsä näkökohtiin, oikeusneuvos Kari Kuusiniemi korkeimmasta hallinto-oikeudesta sanoo.

Seinäjoella kysymyksessä on ympäristönsuojelulain mukainen asia, jossa valtakunnallisesti toimivaltaisessa Vaasan hallinto-oikeudessa ratkaisukokoonpanoon kuuluu tekniikan ja luonnontalouden alan hallinto-oikeustuomareita.

- Tämän vuoksi myös korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisua ovat juristien rinnalla tekemässä tekniikkaan tai luonnontieteisiin perehtyneet asiantuntijajäsenet.

Kuusiniemi korostaa, että katselmuksen jälkeen juttu ratkaistaan aina vasta istunnossa, ei paikan päällä. Ratkaisua tehtäessä myös kaikki kirjallinen materiaali on käsillä ja ratkaisun perusteena. Katselmus tukee sitä, että oikeus jokaisessa asiassa toteutuu.

Päivi Musakka, viestintäpäällikkö, 050 341 1347
paivi.musakka(at)oikeus.fi