Vältä postinkulun epävarmuudet käyttämällä esimerkiksi hallintotuomioistuinten sähköistä asiointipalvelua

Julkaistu 8.11.2019

Hallintotuomioistuimissa- ja erityistuomioistuimissa on käytössä sähköinen asiointipalvelu, jonka kautta kansalaiset ja yhteisöt voivat esimerkiksi tehdä valituksen sekä toimittaa ja vastaanottaa asiakirjoja. Viranomaiskäyttöön tarkoitettu asiointipalvelu on vielä kehitysvaiheessa.

Postin lakon johdosta lainvoimaisuustodistuksia ei voida antaa ennen kuin postin kulku on normalisoitunut.

Uutisoinnin mukaan maanantaina 11.11.2019 alkava postinjakelun lakko saattaa viivästyttää tai muuten häiritä kirjallista asiointia tuomioistuimissa.

- On hyvä ottaa huomioon, että on lähettäjän vastuulla huolehtia siitä, että valitus tai muu asiakirja saapuu tuomioistuimeen määräajassa, muistuttaa korkeimman hallinto-oikeuden apulaiskansliapäällikkö Marko Leppänen. Tuomioistuimelta tulleisiin pyyntöihin voi tarpeen vaatiessa tiedustella lisäaikaa, mutta valitusajan pituus on sen sijaan säädetty laissa eikä sitä ole mahdollista pidentää.

Oikeusmenetysten välttämiseksi voi olla hyvä tutustua sähköiseen asiointipalveluun. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen on mahdollista toimittaa asiakirjoja myös sähköpostitse, faksin välityksellä tai tuomalla ne paikan päälle. Katso korkeimman hallinto-oikeuden yhteystiedot alla olevasta linkistä.

Postinjakelun lakko voi viivästyttää myös korkeimman hallinto-oikeuden postitse tiedoksi antamia asiakirjoja.

Erityisesti lainvoimaisuustodistusten antamisessa voi ilmetä merkittäviä viiveitä.

Asiointipalvelu löytyy osoitteesta https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. Linkki alla. Se on käytössä korkeimmassa hallinto-oikeudessa sekä hallinto-oikeuksissa, vakuutusoikeudessa ja markkinaoikeudessa. Asiointipalveluun tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistautumista käyttäen joko omilla pankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella.

Lisätietoja:
Marko Leppänen, apulaiskansliapäällikkö
050 301 8019
marko.p.leppanen(at)oikeus.fi