22.8.2019/ 3756

Enligt de i kommunen fastslagna förutsättningarna för beviljande av närståendevård kunde närståendevårdarens vårdarvode sänkas på grund av att vården avbröts. Sänkningen var 4 procent per dag då vården var avbruten. Närståendevårdarens lagstadgade lediga dagar inverkade inte sänkande på vårdarvodet. Närståendevårdaren skulle utnyttja sina lagstadgade lediga dagar under vårdperioderna.

Den vårdbehövande hade beviljats korttidsvård dygnet runt i en boendeenhet med extra stöd. Vårdperioderna började klockan 13 på måndag och slutade klockan 13 på onsdag varje vecka.

Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att kommunen inte inom sin prövningsrätt kunde sänka vårdarvodet för sådana kalenderdagar då närståendevårdarens lediga dygn slutar och en vårddag som ingår i vårdperioden börjar. Omröstning 3–2.

Lag om stöd för närståendevård 1 § 1 mom., 2 § 1 mom. 4 punkten, 4 § och 8 § 2 mom. 5 punkten

Lag om klientavgifter inom social- och hälsovården 6 b § 1 mom.

Förordning om klientavgifter inom social- och hälsovården 2 § 3 punkten

Ärendet har avgjorts av justitieråden Niilo Jääskinen, Outi Suviranta, Janne Aer, Antti Pekkala och Toomas Kotkas. Föredragande Katariina Flinkman.