Muu päätös 453/2015

Asia Meluilmoituksen johdosta annettua päätöstä koskeva valitus

Valittaja Helsingin kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö

Päätös, jota valitus koskee

Vaasan hallinto-oikeus 13.8.2014 nro 14/0268/1

Asian aikaisempi käsittely

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö on päätöksellään 3.6.2013 (73 §) hyväksynyt RL Concerts Oy:n tekemän ympäristönsuojelulain (86/2000) 60 §:n mukaisen ilmoituksen melua ja tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta. Päätöksen määräys 1 on kuulunut seuraavasti:

1. Äänentoistolaitteiston testauksen tulee loppua torstaina 14.8. viimeistään kello 20.00. Musiikkiesitysten ja muun äänentoistolaitteiden käytön tulee loppua perjantaina 15.8. ja lauantaina 16.8. viimeistään kello 23.00.

Hallinto-oikeuden ratkaisu

Vaasan hallinto-oikeus on valituksenalaisella päätöksellään RL Concerts Oy:n valituksen johdosta muuttanut ympäristönsuojelupäällikön päätöksen määräystä 1 siten, että musiikkiesitysten ja muun äänentoistolaitteiden käytön tulee loppua perjantaina 15.8. ja lauantaina 16.8. viimeistään kello 24.00. Hallinto-oikeus on kuitenkin hylännyt yhtiön vaatimuksen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta.

Hallinto-oikeus on perustellut päätöstään seuraavasti:

Ympäristönsuojelulain (86/2000) 60 §:n 1 momentin mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle kirjallinen ilmoitus tilapäistä melua tai tärinää aiheuttavasta toimenpiteestä tai tapahtumasta kuten rakentamisesta tai yleisötilaisuudesta, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää.

Ympäristönsuojelulain 64 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen on ilmoituksen johdosta annettava päätös, jossa voidaan antaa tarpeellisia määräyksiä toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä, toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille sekä toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämisestä. Viranomainen voi kieltää tai keskeyttää muun kuin luvan nojalla harjoitetun toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää. Päätös annetaan julkipanon jälkeen ja siitä on tiedotettava siten kuin 53 ja 54 §:ssä säädetään ympäristölupapäätöksen antamisesta ja tiedottamisesta.

Kyseessä oleva meluilmoitus koskee Weekend Festival -ulkoilmakonsertteja perjantaina ja lauantaina 15.–16.8.2014 kello 14.00–24.00 osoitteessa Kyläsaarenkatu 11. Lisäksi äänentoistolaitteita testataan torstaina 14.8.2014 kello 8.00–22.00 ja mahdollisesti perjantaina ennen konserttia. Ilmoituksen mukaan päälavalla musiikkiesitykset alkavat molempina päivinä kello 15.45 ja kestävät kello 24.00 asti. Muilla lavoilla musiikkiesitykset alkavat molempina päivinä kello 14.00–14.15 ja päättyvät kello 22.00.

Valituksenalaisessa päätöksessä ilmoitettuja toiminta-aikoja on rajoitettu siten, että musiikkiesitysten ja muun äänentoistolaitteiden käytön tulee loppua perjantaina 15.8. ja lauantaina 16.8. viimeistään kello 23.00.

Päätöksessä on määrätty, että musiikkiesitysten aiheuttama keskiäänitaso ympäristön lähimpien asuinrakennusten luona saa olla enintään 70 dB. Melutaso lavojen miksauspisteissä saa olla enintään 100 dB. Melutasolla tarkoitetaan meluisimman musiikkikappaleen A-taajuuspainotettua keskiäänitasoa.

Meluilmoituksen johdosta annetun päätöksen määräyksessä 3 on annettu määräykset melumittauksista ja määräyksessä 5 on annettu määräykset meluntorjuntatoimenpiteistä.

Asiakirjoihin on liitetty Akukon Oy:n 29.4.2014 tekemä arvio Weekend Festivalin ympäristömelusta. Mittausten mukaan vuoden 2013 Weekend Festivalin suurin mitattu A-keskiäänitaso on ollut 65 dB Arabianrannassa 17.8.2013. Kohtuuttomaksi koettu melu pohjois-itäsektorissa on arvion mukaan johtunut tuulen aiheuttamasta äänen kaareutumisesta. Vuoden 2014 Weekend Festivalin ympäristömelun arviointi tehtiin Kyläsaaressa järjestettyjen aiempien vuosien konserttien äänitasomittausten perusteella ottaen huomioon niiden aikaiset sääolosuhteet sekä lavojen suuntaukset. Sääolosuhteiden oletettiin olevan suotuisat äänen etenemiselle. Festivaalin aiheuttamiksi suurimmiksi A-keskiäänitasoiksi arvioitiin Sörnäistenkatu 15–19 noin 70 dB, Lautturinkujalla Kulosaaressa noin 65 dB ja Arabianrannassa noin 60...65 dB. Arvioissa todettiin festivaalin tyypillisen musiikkimelun voivan sisältää muita musiikkilajeja enemmän pieniä taajuuksia, joiden melutasoja aiempiin vuosiin verrattuna vähentämällä voidaan minimoida häiriötä festivaalialueen ympäristössä. Lisäksi voidaan rajoittaa äänentoiston melupäästöä, jolloin suositeltava meluraja miksauspaikalla on LAeq noin 100 dB.

Asiakirjojen mukaan kyseessä on kertaluonteinen kaksipäiväinen tapahtuma perjantaista lauantaihin, eikä alueelle ole suunniteltu järjestää kesän aikana muita konsertteja. Kun otetaan lisäksi huomioon meluilmoituksen johdosta annetut määräykset melun rajoittamisesta ja melun mittauksesta, ei ole ollut tarpeen rajoittaa tapahtuman kestoaikaa yhdellä tunnilla, kun soitto kuitenkin ilmoituksen mukaan päättyy klo 24 mennessä ja tapahtuman on joka tapauksessa sallittu jatkuvan klo 22.00 jälkeen. Hallinto-oikeus katsoo, että meluilmoituksen mukaisesta lyhytaikaisesta toiminnasta ei etukäteen arvioiden aiheudu kohtuutonta haittaa lähialueiden asukkaille. Meluilmoituksessa ilmoitettuja toiminta-aikoja ei näin ollen ole aihetta rajoittaa.

Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö on valituksessaan vaatinut, että hallinto-oikeuden päätös on kumottava ja ympäristönsuojelupäällikön päätös on pidettävä voimassa.

Ympäristönsuojelupäällikkö on esittänyt vaatimuksensa tueksi seuraavaa:

Helsingin ympäristökeskus noudattaa erityisen häiritsevää melua aiheuttavien tilapäisten tapahtumien melun aikarajoituksissa pääsääntöä, jonka mukaan useampipäiväisten ulkoilmatapahtumien on päätyttävä viimeistään klo 22.00. Tämän aikarajan perusteluna on asukkaiden yörauhan ja levon turvaaminen. Yöajan määrittely pohjautuu valtioneuvoston päätöksessä melutason ohjearvoista (993/1992) ja sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysoppaassa (2003:1) käytettyyn yöajan määrittelyyn. Ympäristökeskuksen saaman asukaspalautteen perusteella musiikkimelun aiheuttama häiriö kasvaa merkittävästi klo 22 jälkeen. Yksipäiväinen tapahtuma voi kuitenkin kestää kello 23.00 asti. Näistä pääsäännöistä voidaan poiketa edelleen tapauskohtaisen harkinnan perusteella ottaen huomioon muun muassa muiden tapahtumien kesto ja ajoitus alueella ja sen lähiympäristössä sekä melun leviämisolosuhteet konserttipaikalla. Ympäristökeskuksen noudattaman valvontalinjan mukaisesti poikkeuksia on sallittu yksi tapahtumapaikkaa kohden. Jos edellä mainitut päättymisajat johtaisivat ilmeiseen kohtuuttomuuteen naapureiden kannalta, meluilmoituspäätöksessä voidaan edellyttää myös aikaisempaa päättymisaikaa.

Ympäristökeskuksen näkemyksen mukaan nykyinen toimintalinja päättymisaikojen suhteen on hyvin toimiva ja joustava kompromissi. Se ottaa huomioon sekä tapahtumajärjestäjien että tapahtumapaikan ympäristön asukkaiden näkökohdat. Erityisen häiritsevää melua aiheuttavia ulkoilmakonsertteja voidaan järjestää hyvinkin lähellä asuinrakennuksia, jolloin asukkailta edellytetään varsin suurta kärsivällisyyttä musiikkimelun osalta. Kun konsertit päättyvät pääsääntöisesti ennen yöaikaa, melusta ei kuitenkaan aiheudu kohtuutonta haittaa asukkaille. Nykyinen toimintalinja päättymisaikojen suhteen on muotoutunut usean vuosikymmenen kuluessa tapahtumanjärjestäjiltä ja asukkailta saadun palautteen perusteella.

Aikarajat ovat tehokkain tapa vähentää meluhaittaa. Niiden lisäksi meluhaittaa vähennetään asettamalla enimmäismelutasovaatimuksia, edellyttämällä riittävää ja riittävän laajalla alueella tapahtuvaa tiedottamista altistuville asukkaille sekä määräämällä konsertin aikaisesta melumittauksesta ja miksauspaikan melutason säädöstä melurajaylitysten estämiseksi. Rajoitusten ja velvoitteiden tavoitteena on tilapäisistä tapahtumista asukkaille aiheutuvan kohtuuttoman meluhaitan ja erityisesti yörauhan häiriintymisen estäminen.

Kyläsaari on konserttien järjestämispaikkana haasteellinen, koska melu pääsee leviämään alueelta esteettä merenlahden yli pohjois-itä-etelä-sektoriin. Tällöin melu kantautuu laajalle ja pitkälle. Kyläsaareen verrattuna esimerkiksi viereisellä Suvilahden alueella lähistön rakennusten tuottama melusuoja estää melun leviämistä tehokkaasti.

Weekend Festivalista tehtiin vuonna 2013 poikkeuksellisen paljon huomautuksia (kirjallisia 157 kpl ja tämän lisäksi useita kymmeniä puhelinsoittoja). Tyypillisesti vastaavan laajuisten konserttien jälkeen huomautuksia tulee noin 1–10 kpl. Valtaosa Weekend Festivalin huomautuksista tuli pohjois-itäsektorilta alueilta, joilta etäisyys festivaalialueelle on melko suuri, mikä kuvaa melualueen laajuutta ja siten myös melulle altistuvien asukkaiden suurta määrää.

Päätösharkinnassa joudutaan ottamaan huomioon aina myös lähellä sijaitsevat muut konserttipaikat ja niiden käyttö ja melualueiden päällekkäisyys. Tehtäessä päätöstä RL Concerts Oy:n meluilmoituksen johdosta oli tiedossa, että Kyläsaaren lähistöllä Suvilahdessa järjestetään viikkoa ennen ja kaksi viikkoa jälkeen Weekend Festivalin ulkoilmakonsertteja, mikä kokonaisuutena aiheuttaa melun vaikutusalueella asuville huomattavaa kuormitusta. Meluselvitysten ja asukasyhteydenottojen perusteella Kyläsaaren konserttien melualue on osittain sama kuin Suvilahden alueen.

Vaasan hallinto-oikeus on perustellut päätöstä sallia musiikkiesitysten jatkuminen kello 24.00 asti sillä, että koska tapahtuman on joka tapauksessa sallittu jatkuvan klo 22.00 jälkeen, ei ole ollut tarpeen rajoittaa tapahtuman kestoaikaa yhdellä tunnilla, kun otetaan huomioon meluilmoituksen johdosta annetut määräykset melun rajoittamisesta ja melun mittauksesta. Tapahtumapaikan lähialueen asukkaiden kannalta on hyvin suuri merkitys sillä, päättyvätkö musiikkiesitykset klo 23.00 vai tuntia myöhemmin. Yhdenvertaisuus ei voi ympäristön pilaantumisen torjunnan toteutumiseksi tarkoittaa sitä, että kaikki toimijat voisivat lisätä ympäristön kuormitusta saman määrän, vaan jokaisen tapahtuman vaikutukset joudutaan harkitsemaan erikseen tilanteen kokonaisarvioinnin perusteella ottaen huomioon jo muu tiedossa oleva ympäristökuormitus alueella. Muussa tapauksessa päätökset voisivat johtaa asukkaille aiheutuvan haitan kohtuuttomuuteen. Melua tuottavien tapahtumien kokonaisuus ei ole päätöksiä valmistelevan ympäristökeskuksen tiedossa koskaan etukäteen, koska meluilmoitukset voidaan jättää vielä 30 vuorokautta ennen tapahtumaa.

Ympäristökeskus joutuu tekemään kulloisenkin päätöksen sen tiedon varassa, joka alueen ja sen lähiympäristön konserteista on päätöksentekovaiheessa olemassa ja jo tehtyihin muihin vastaaviin päätöksiin suhteuttaen. Ensimmäisenä kullekin tapahtumapaikalle ilmoituksen tehneelle on siten noudatettuihin aikarajoitusperiaatteisiin nojautuen voitu sallia myöhäisempi päättymisaika kuin jäljempänä ilmoituksen tehneille samalle alueelle lisäkuormitusta tuottaville toiminnoille.

Ympäristönsuojelupäällikön päätös meluilmoituksen johdosta on perustunut kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon tiedot alueen lähistöllä sijaitsevan Suvilahden konserteista ja niiden johdosta tehdyistä päätöksistä, Suvilahden ja Kyläsaaren konserttialueiden melualueiden osittainen päällekkäisyys, melun leviämisolosuhteet Kyläsaaren konserttipaikalla sekä palautteen määrä ja laatu viime vuoden vastaavasta tapahtumasta samalla alueella.

Kokonaisharkinnan perusteella Weekend Festival -ulkoilmakonsertin päättymisaika on asukkaille aiheutuvan meluhaitan kohtuullistamiseksi vuoden 2014 päätöksessä asetettu molempina konserttipäivinä tunnin aiemmaksi kuin viime vuonna. Kokonaisharkinnassa ja aikarajojen asettamisessa on huomioitu lieventävänä seikkana se, että kyseisellä paikalla pidetään vain yksi konsertti ja sallittu siten perusperiaatteista poiketen kello 22.00 ylitys molempina päivinä, vaikka meluvaikutusalueet Suvilahden konserttialueen kanssa ovat osittain samat ja meluvaikutusalue on laaja.

RL Concerts Oy on valituksen johdosta antamassaan selityksessä toistanut aiemmat vaatimuksensa sekä vaatinut korvausta oikeudenkäyntikuluistaan hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Vaatimustensa tueksi yhtiö on esittänyt muun ohella seuraavaa:

Ympäristökeskuksen valituksessa ei ole perusteltu, miten tässä yksittäistapauksessa on päädytty ilmoittajan ja Vaasan hallinto-oikeuden kannasta poikkeavaan ratkaisuun. Lähinnä yksittäisen virkamiehen vapaaseen harkintaan perustuva päätäntämekanismi on arvaamattomuudessaan ongelmallinen ja nyt kyseessä olevassa tapauksessa myös vahingollinen, koska hallinto-oikeuden päätös tuli niin viime hetkellä, ettei kaikilta vahingoilta voitu välttyä.

Valituksessa on vedottu ympäristökeskuksen saamaan asiakaspalautteeseen ja siihen, että aikarajat ovat tehokkain tapa vähentää meluhaittaa. Väitteiden tueksi ei kuitenkaan ole esitetty yhtään tosiseikkaa. Erikoinen on myös ympäristökeskuksen perustelu siitä, että Suvilahden tapahtuma voi toimia väljemmin rajoituksin, koska lähistön rakennusten tuottama melusuoja estää melun leviämisen tehokkaasti. Lähitalot ovat asuintaloja, joiden kohdalla melurajat oli ylitetty aiemmin.

Valituksen mukaan ympäristökeskus on luonut aikojen saatossa oman vain sisäisessä käytössä olevan kriteeristön, joka sisältää paljon tapauskohtaista harkintaa koskien muun muassa harkinnanvaraista jatkoaikaa kello 22 jälkeen eli ohjearvoissa tarkoitettuna yöaikana. Kuvauksesta ei kuitenkaan käy ilmi, kuka tai ketkä saavat käyttää tätä harkintaa tai miten ilmoitusvelvollinen voisi toimia varmistaakseen ympäristönsuojelulain 60 §:n mukaisen ilmoituksen hyväksymisen. Vaikuttaa siltä, että Helsingissä tapahtumien järjestäjät ovat meluilmoitusten suhteen lähinnä viranomaisen tapauskohtaisen harkinnan varassa. Eri ilmoittajien kohtelu on erilaista. Päätöksistä käy ilmi, että osan kanssa käydään neuvotteluja tapahtuman mahdollistamiseksi ja osa, kuten RL Concerts Oy, ei pääse edes neuvotteluihin pyynnöistään huolimatta. Toinen ilmoittaja sai harkinnanvaraisen jatkoajan, vaikka sillä on aiempia rikkeitä melurajojen noudattamisessa samaan aikaan, kun RL Concerts Oy:ltä kiellettiin harkinnanvarainen jatkoaika, vaikka se on noudattanut kaikkia viranomaisen ohjeita aiempina vuosina.

Ympäristökeskuksen mukaan jokaisen tapahtuman vaikutukset joudutaan harkitsemaan erikseen tilanteen kokonaisarvioinnin perusteella ottaen huomioon muu tiedossa oleva ympäristökuormitus alueella. Olisi oikeudenmukaista, jos kaikki kriteerit täyttävät ilmoittajat saisivat samat oikeudet. Ympäristökeskuksen pitäisi varautua tuleviin meluilmoituksiin. Ei ole oikeudenmukaista eikä tasa-arvoista, että ensimmäinen hakija saa etusijan, ellei tätä ole ilmoitettu etukäteen meluilmoitusten jättämisohjeissa ja ellei tällainen ympäristön kuormituksen arviointiperuste perustu lakiin.

Ympäristökeskus on esittänyt, että se joutuu tekemään kulloisenkin päätöksen sen tiedon varassa, joka alueen ja sen lähiympäristön konserteista on päätöksentekovaiheessa olemassa ja jo tehtyihin muihin vastaaviin päätöksiin suhteuttaen. Se, että Suvilahden Flow-tapahtumaa koskeva päätös olisi tehty tietämättä Weekend-festivaalin luvasta, ei voi pitää paikkaansa. Flow-festivaalin päätös on tehty 21.2.2014 ja RL Concerts Oy on tehnyt meluilmoituksen 28.1.2014. Valituksessa esitetyn logiikan mukaan tämän olisi pitänyt vaikuttaa Flow-tapahtuman aikarajoihin eikä toisaalta Weekend-festivaalin meluilmoituksen jälkeen tulleiden muiden tapahtumien meluilmoitusten olisi pitänyt vaikuttaa Weekend-festivaalin aikarajoihin.

Jos viranomaisharkinnassa virallinen kriteeri on se, että ensimmäisenä hakevalle voidaan myöntää väljemmät ehdot, tulisi tämä mainita asiakasohjeistuksessa. Samoin asiakasohjeistuksessa ja neuvonnassa olisi ilmoitettava etukäteen, jos päätösharkinnassa otetaan huomioon muut konserttipaikat ja niissä järjestettävät konsertit.

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö on vastaselityksessään esittänyt muun ohella seuraavaa:

Ympäristönsuojelupäällikön pitkään noudattaman valvontalinjan mukaisesti yksipäiväiset, erityisen häiritsevää melua aiheuttavat tapahtumat voivat kestää pääsääntöisesti kello 23.00 asti ja monipäiväiset kello 22.00 asti. Lisäksi kussakin tapahtumapaikassa on pääsääntöisesti sallittu yksi edellä mainittuja päättymisaikoja pidempään kestävä tapahtuma. Ympäristökeskuksen kokemuksen mukaan tätä valvontalinjaa noudattamalla on voitu pitää naapurustolle kohdistuvat haitat kohtuullisina. Tästä linjasta on voitu poiketa, jos tapahtumapaikan meluhaitan kohtuullistaminen on sitä edellyttänyt. Esimerkiksi Kaisaniemen puistossa ei ole sallittu yhdellekään tapahtumalle myöhäisempää päättymisaikaa kuin klo 22.00, koska tapahtumia on kyseisellä tapahtumapaikalla paljon ja koska asutus on hyvin lähellä. Toisaalta joskus on voitu myöntää useammalle kuin yhdelle tapahtumalle myöhäisempi päättymisaika: esimerkiksi vähäisempää meluhaittaa aiheuttavia ravintola-, taide- tms. tapahtumia on saattanut olla useampia samalla tapahtumapaikalla päättymisajan ollessa myöhäisempi kuin klo 22.00 tai 23.00. Ympäristökeskus on selvittänyt melun häiritsevyyttä myös asukaskyselytutkimuksin vuosina 2000 ja 2005. Vastausten perusteella suurin osa melun vaikutuspiirissä asuvista piti sopivana konsertin päättymisaikana kello 22.00.

Kyseessä on tapahtumapaikkakohtainen arviointi. Kun ympäristönsuojelupäällikkö tekee ratkaisun poikkeuksellisen myöhään päättyvää tapahtumaa koskevan meluilmoituksen johdosta, harkinnassa otetaan huomioon kyseessä olevan tapahtumapaikan soveltuvuus tapahtumapaikaksi. Siihen vaikuttavat esimerkiksi melulle altistuvat kohteet tapahtumapaikan ympäristössä, melun leviämisolosuhteet ja tapahtumien vaikutus häiriintyvien kohteiden melutasoon sekä kyseessä olevalla paikalla järjestettävien tapahtumien vuosittainen lukumäärä. Lisäksi harkinnassa otetaan huomioon lähialueella järjestettävien tapahtumien aiheuttama melu. Mikäli samalle tai läheiselle tapahtumapaikalle on tulossa kauden mittaan useita erityisen häiritsevää melua aiheuttavia tapahtumia ja niitä koskevissa meluilmoituksessa esitetyt päättymisajat poikkeavat ympäristökeskuksen harkinnassaan käyttämästä edellä kuvatusta valvontalinjasta, poikkeus voidaan ensisijaisesti myöntää sille tapahtumalle, jota koskeva meluilmoitus on tullut vireille ensimmäisenä. Muuta perustetta viranomaisella ei voi olla käytettävissään. Sen sijaan tapahtumapaikan vuokraajat voivat vapaammin päättää, millaiselle tapahtumalle ja millaisilla ehdoilla tapahtuma-aluettaan vuokraavat. Nykyinen toimintatapa päättymisaikojen suhteen on muotoutunut usean vuosikymmenen kuluessa tapahtumanjärjestäjiltä ja asukkailta saadun palautteen perusteella.

Weekend Festivalille myönnettiin poikkeus valvontalinjasta, koska Kyläsaaressa ei ympäristökeskuksen tietojen mukaan järjestettäisi muita konsertteja kesällä 2014. Ympäristönsuojelupäällikön määräyksen mukaan konsertti sai jatkua molempina päivinä klo 23.00 asti. Lupaa ei kuitenkaan myönnetty klo 24.00 asti, kuten hakija esitti, tapahtumapaikan haasteellisen sijainnin, muiden ajallisesti ja paikallisesti lähellä olevien konserttien sekä vuoden 2013 vastaavaa tapahtuman koskeneiden poikkeuksellisen lukuisten huomautusten vuoksi. Ennakkoon tiedettiin, että vaikka melutason raja-arvo ei ylittyisi, melu leviäisi silti häiritsevästi laajalle asutusalueelle. Aikarajan asettaminen oli ainoa tehokas keino vähentää yöaikaista meluhaittaa. Toiseen tehokkaaseen keinoon, tapahtuman sijaintipaikan valintaan, ympäristökeskus voi ei vaikuttaa. Alueen vuokrasi RL Concerts Oy:lle Helsingin kaupungin kiinteistölautakunta, joka vuokrasi alueen konserttikäyttöön, vaikka oli tietoinen meluongelmista ja vuoden 2013 Weekend Festivalin asukaspalautteesta.

Kyläsaari on konserttien järjestämispaikkana haasteellinen, koska melu pääsee leviämään alueelta esteettä merenlahden yli pohjois-itä-etelä-sektoriin. Jotta asetetut melutason raja-arvot eivät ylittyisi asuntojen ulkopuolella, on äänentoistolaitteet suunnattava merenlahdelle päin, poispäin lähiasutuksesta. Esimerkiksi Suvilahden tapahtuma-alueeseen verrattuna melu leviää huomattavasti laajemmalle alueelle, sillä Suvilahdessa teollisuuskiinteistöt estävät tehokkaasti melun leviämistä.

Weekend Festivalista tehtiin myös vuonna 2014 huomautuksia poikkeuksellisen paljon. Niitä tuli 46 kpl. Tyypillisesti vastaavan laajuisten konserttien jälkeen huomautuksia tulee noin 1–10 kpl. Tämä kuvastaa Weekend Festivalin poikkeuksellista häiritsevyyttä huolimatta siitä, että melutason raja-arvo (keskiäänitaso 70 dB) ei ylittynyt kumpanakaan konserttipäivänä.

Palautteen määrä on pienempi kuin vuonna 2013 järjestetyn Weekend Festivalin, mihin vaikutti ympäristökeskuksen mielestä se, että asukkaille jaettavaa tiedotusaluetta laajennettiin huomattavasti viime vuoteen verrattuna. Festivaalista myös tiedotettiin ennakkoon ympäristökeskuksen kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Mitatuissa melutasoissa ei ole mainittavia eroja vuosien 2013 ja 2014 välillä.

Weekend Festivalin melumittausten perusteella havaittiin, että festivaalin matalataajuiset äänet ovat muuhun spektriin nähden korostuneet, mutta eivät poikkea musiikkityylin muista festivaaleista. Matalataajuinen ääni vaimenee edetessään ilmassa heikommin kuin korkeataajuinen ääni. Tämän lisäksi matalataajuinen ääni läpäisee ulkoseinän korkeataajuista helpommin.

RL Concerts Oy:n selityksessä on esitetty, että Suvilahden tapahtuma-alueella järjestettävä tapahtuma (Flow Festival) ylitti melutasorajan vuonna 2013. Selityksessä ei kuitenkaan mainita, että Arielinkadun mittauspisteessä ei vielä tuolloin asuttu. Mittauspiste valittiin vuonna 2013 ennakoiden tulevaa tilannetta. Tämän vuoksi mittauspisteen ylitys ei vaikuttanut ympäristönsuojelupäällikön ratkaisuun Flow Festivalin meluilmoituksen johdosta vuonna 2014 tehdyssä päätöksessä. Vuonna 2014, kun Arielinkadun rakennuksessa jo asutaan, ei kyseisen mittauspisteen melutason raja-arvo ylittynyt Flow Festivalin aikana.

RL Concerts Oy on esittänyt, ettei ympäristökeskus ole käynyt neuvotteluja ennen päätöksen antamista ja että ilmoittajien kohtelu on erilaista. Weekend Festivalia koskeva ympäristönsuojelulain 60 §:n mukainen meluilmoitus saapui Helsingin kaupungin kirjaamoon 28.1.2014. Meluilmoitus oli vielä tässä vaiheessa hyvin puutteellinen. Siitä puuttuivat muun muassa meluselvitys sekä tiedot lavojen sijainneista ja suunnista. Ilman näitä tietoja ei valmistelua voitu jatkaa. Ympäristökeskus neuvotteli useita kertoja RL Concerts Oy:n kanssa niin puhelimitse kuin sähköpostitse tapahtuman yksityiskohdista. Asian ratkaisun kannalta oleellinen meluarvio saapui ympäristökeskukseen vasta 30.4.2014. Erilaisilla neuvottelutapatyypeillä (puhelimitse, sähköposti tai neuvottelu paikan päällä) ei ole vaikutusta ratkaisuun. Flow Festivalin kanssa käydyissä neuvotteluissa ei ole sovittu päättymisajoista, vaan pyritty selvittämään, miten meluhaittoja voitaisiin vähentää. Myös Flow Festivalin esittämiä päättymisaikoja aikaistettiin tapahtuman meluhaittojen kohtuullistamiseksi.

Flow Festivalin päättymisajat ovat ympäristökeskuksen valvontalinjaan nähden poikkeuksellisen myöhäiset, koska ympäristön teollisuus- ja toimistorakennukset torjuvat äänen leviämistä, tapahtuma on saavuttanut vakiintuneen aseman, siitä on tullut melko vähän asukaspalautetta, ja koska Flow Festival on vuosittain tehnyt meluilmoituksen ensimmäisenä.

Ympäristönsuojelupäällikön päätös Weekend Festivalin meluilmoituksen johdosta on perustunut kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon tiedot alueen lähistöllä sijaitsevan Suvilahden konserteista ja niiden johdosta tehdyistä päätöksistä, Suvilahden ja Kyläsaaren konserttialueiden melualueiden osittainen päällekkäisyys, melun leviämisolosuhteet Kyläsaaren konserttipaikalla sekä poikkeuksellinen palautteen määrä ja laatu viime vuoden vastaavasta tapahtumasta samalla alueella.

Vastaselitys on lähetetty tiedoksi yhtiölle.

Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu

1. Hallinto-oikeuden päätös kumotaan. Enempi lausuminen asiassa raukeaa perusteluista ilmenevistä syistä.

2. RL Concerts Oy:n oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskeva vaatimus jätetään hallinto-oikeudessa aiheutuneiden kulujen osalta tutkimatta ja muutoin hylätään.

Perustelut

1.

Sovellettavat lainkohdat

Ympäristönsuojelulain (86/2000) 60 §:n 1 momentin mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle kirjallinen ilmoitus tilapäistä melua tai tärinää aiheuttavasta toimenpiteestä tai tapahtumasta, kuten rakentamisesta tai yleisötilaisuudesta, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää.

Saman pykälän 2 momentin mukaan ilmoitus on tehtävä hyvissä ajoin ennen toimenpiteeseen ryhtymistä tai toiminnan aloittamista, kuitenkin viimeistään 30 vuorokautta ennen tätä ajankohtaa, jollei kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä määrätä tätä lyhyemmästä ajasta.

Ympäristönsuojelulain 64 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen on 60 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen johdosta annettava päätös, jossa voidaan antaa tarpeellisia määräyksiä toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä, toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille sekä toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämisestä. Viranomainen voi kieltää tai keskeyttää muun kuin luvan nojalla harjoitetun toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää. Päätös annetaan julkipanon jälkeen, ja siitä on tiedotettava siten kuin 53 ja 54 §:ssä säädetään ympäristölupapäätöksen antamisesta ja tiedottamisesta.

Tosiseikat

RL Concerts Oy on tehnyt ympäristönsuojelulain 60 §:n mukaisen ilmoituksen melua ja tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta. Ilmoitus on koskenut Weekend Festival -ulkoilmakonsertteja perjantaina ja lauantaina 15.–16.8.2014 kello 14.00–24.00 osoitteessa Kyläsaarenkatu 11.

Lisäksi äänentoistolaitteita testataan torstaina 14.8.2014 kello 8.00–22.00 ja mahdollisesti perjantaina ennen konserttia. Alueella on kolme lavaa. Ilmoituksen mukaan päälavalla musiikkiesitykset alkavat molempina päivinä kello 15.45 ja kestävät kello 24.00 asti. Muilla lavoilla musiikkiesitykset alkavat molempina päivinä kello 14.00–14.15 ja päättyvät kello 22.00.

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö on ilmoituksen johdosta tekemällään päätöksellä hyväksynyt ilmoituksen määräyksin, joiden mukaan äänentoistolaitteiden käytön tulee perjantaina ja lauantaina loppua viimeistään klo 23.

Weekend Festival on järjestetty samalla paikalla myös vuonna 2013, jolloin äänentoistolaitteiden käyttö tuli lopettaa kello 24. Helsingin kaupungin ympäristökeskus sai vuoden 2013 tapahtumasta 157 kirjallista huomautusta sekä useita kymmeniä puheluita. Vuoden 2014 tapahtumasta huomautuksia tuli 46 kappaletta.

Tapahtumapaikka sijaitsee Helsingin Kyläsaaressa Vanhankaupunginlahden rannalla. Lähimmät asuintalot sijaitsevat noin 300 metrin etäisyydellä päälavasta.

Ympäristönsuojelupäällikön mukaan Helsingin ympäristökeskus noudattaa erityisen häiritsevää melua aiheuttavien tilapäisten tapahtumien melun aikarajoituksissa pääsääntöä, jonka mukaan useampipäiväisten ulkoilmatapahtumien on päätyttävä viimeistään klo 22.00. Tämän aikarajan perusteluna on asukkaiden yörauhan ja levon turvaaminen. Yksipäiväinen tapahtuma voi kuitenkin kestää kello 23.00 asti. Näistä pääsäännöistä voidaan poiketa edelleen tapauskohtaisen harkinnan perusteella ottaen huomioon muun muassa muiden tapahtumien kesto ja ajoitus alueella ja sen lähiympäristössä sekä melun leviämisolosuhteet konserttipaikalla. Ympäristökeskuksen noudattaman valvontalinjan mukaisesti poikkeuksia on sallittu yksi tapahtumapaikkaa kohden.

Asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan ympäristönsuojelupäällikkö on päätöksillään sallinut esimerkiksi Suvilahdessa ja Hietaniemessä järjestettävien ulkoilmakonserttien jatkumisen kello 24.00 tai 01.00 asti.

Oikeudellinen harkinta ja lopputulos

Ympäristönsuojelulain 60 §:n mukaista erityisen häiritsevää melua aiheuttavasta yleisötilaisuudesta tehtävää ilmoitusta koskevan sääntelyn yhtenä tarkoituksena on asukkaille melusta aiheutuvan häiriön ehkäiseminen. Ympäristönsuojelulain 64 §:n mukaisessa päätöksessä annettavat määräykset ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä perustuvat tapauskohtaiseen harkintaan.

Weekend Festivalista on tehty Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle vuosina 2013 ja 2014 huomautuksia huomattavasti enemmän kuin muista vastaavan kokoisista ulkoilmakonserteista. Vaikka nämä kannanotot eivät sellaisenaan ratkaise haitan määrää, kansalaispalaute osaltaan kuvaa lähiasutuksen toiminnasta kokemaa haittaa.

Karttatarkastelun ja asiakirjoista saatavan selvityksen perusteella nyt kyseessä oleva Kyläsaaren alue eroaa esimerkiksi Suvilahden alueesta. Kyläsaaressa rakennukset eivät samalla tavalla ehkäise äänen leviämistä ympäristöön ja toisaalta ääni pääsee leviämään Vanhankaupunginselän yli tiheästi asutuille asuinalueille, esimerkiksi Arabianrantaan. Koska tapahtumapaikat ovat erilaisia, yhdenvertaisuus ei edellytä, että melusta aiheutuvan häiriön ehkäisemistä koskevien määräysten tulisi olla samanlaisia.

Kun otetaan huomioon konserttipaikan ympäristö sekä aiemman vastaavan tapahtuman melun aiheuttama häiriö, ympäristönsuojelupäällikkö on voinut ympäristönsuojelulain 64 §:n mukaisella päätöksellään rajoittaa Weekend Festivalin soiton päättymään klo 23. Näin ollen hallinto-oikeuden päätös on kumottava. Koska tapahtuma on jo järjestetty, enempään lausumiseen asiassa ei ole tarvetta.

2. Yhtiö ei ole valittanut korkeimpaan hallinto-oikeuteen hallinto-oikeuden päätöksestä, jolla on hylätty sen vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hallinto-oikeudessa. Tämän vuoksi yhtiön korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamassa selityksessä esitetty oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskeva vaatimus on hallinto-oikeudessa aiheutuneiden kulujen osalta jätettävä tutkimatta.

Asian näin päättyessä ja kun otetaan huomioon hallintolainkäyttölain 74 §, RL Concerts Oy:lle ei ole määrättävä maksettavaksi korvausta oikeudenkäyntikuluista korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Asian ovat ratkaisseet hallintoneuvokset Kari Kuusiniemi, Hannu Ranta, Tuomas Lehtonen, Liisa Heikkilä ja Janne Aer sekä ympäristöasiantuntijaneuvokset Olli Dahl ja Juha Kaila. Asian esittelijä Liisa Selvenius-Hurme.