HFD om ändringen av postlagen: Lagens inverkan på domstolarnas verksamhetsförutsättningar ska utredas innan lagen ändras

Myndigheterna sänder fortfarande en del av sina brev per post, åtminstone tills eventuella bestämmelser om skyldighet att använda elektronisk brevlåda träder i kraft. Breven torde även i fortsättningen komma att sändas som brev som utdelas inom ramen för samhällsomfattande tjänster. Högsta förvaltningsdomstolen påpekar att regeringen i sitt utkast till proposition om ändring av postlagen inte har beaktat vilken inverkan det kan ha på myndighetsverksamheten att brev skulle komma att vara nästan en vecka på väg.

Enligt 59 § 2 mom. i förvaltningslagen anses mottagaren ha fått del av ärendet den sjunde dagen efter att brevet avsändes, om inte något annat visas. Till den del som myndigheterna efter år 2017 fortfarande kommer att sända brevpost, är det skäl att på nytt ta ställning till om denna sjudagarspresumtion är tillräcklig med tanke på bland annat den de föreslagna ändringarnas inverkan på tidsåtgången när brev frambefordras inom ramen för samhällsomfattande tjänster.

I propositionsutkastet hänvisas till samhällets digitalisering och till att olika elektroniska kommunikationsmedel blir allt vanligare. Högsta förvaltningsdomstolen anser att om medborgarna förpliktas att använda en elektronisk brevlåda i sin kommunikation med domstolar och andra myndigheter, ska hänsyn också tas till dem som inte kan eller som inte har tekniska möjligheter att sköta ärenden enbart elektroniskt.

Skyldigheten att övergå till elektronisk kommunikation påverkar domstolarnas verksamhetsförutsättningar. När en domstol handlägger ett ärende, gäller kommunikationen inte enbart den person eller sammanslutning som inleder ett ärende hos domstolen, utan domstolarna hör på tjänstens vägnar också andra parter, såsom motparter och andra som ska höras i ärendet. Nästa fråga vid övergång till elektronisk kommunikation blir t.ex. att ta reda på vilken elektronisk brevlåda olika aktörer har. Medborgarnas skyldighet att använda sig av en elektronisk brevlåda kommer att ändra domstolarnas verksamhetsmiljö. Därför är det viktigt att samtidigt slå vakt om domstolarnas verksamhetsvillkor.

Kommunikationsministeriet har inte begärt utlåtande av högsta förvaltningsdomstolen eller någon annan förvaltningsdomstol, trots att utkastet till proposition behandlar ärenden som hör till förvaltningsdomstolarnas behörighetsområde när ändring söks hos dessa domstolar. Med anledning av innehållet i propositionsutkastet har högsta förvaltningsdomstolen därför ansett det motiverat att ge ett utlåtande om utkastet, trots att ministeriet inte har begärt något sådant av högsta förvaltningsdomstolen.

Kontaktinformation:
Jaana Lappalainen, kommunikationschef, 050 308 7574, jaana.lappalainen(at) oikeus. fi

Publicerad 5.12.2016