HFD ändrade inte Valios påföljdsavgift (70 miljoner euro)

Högsta förvaltningsdomstolen har i dag meddelat sitt beslut om att hålla i kraft den påföljdavgift om 70 miljoner euro som Valio tidigare ålagts att betala. Valio konstaterades ha gjort sig skyldig till sådan underprissättning i konkurrenssyfte på marknaden för basmjölk som betraktades som missbruk av dominerande marknadsställning.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i likhet med Konkurrens- och konsumentverket (KKV), som tidigare behandlat ärendet, samt marknadsdomstolen, att Valio från och med 1.3.2010 betydligt hade sänkt priserna på sin basmjölk. Priserna understeg de så kallade rörliga kostnaderna, vilket redan i princip skulle anses vara ett tecken på missbruk av dominerande marknadsställning. Bakgrunden till prissättningen var att Valios högsta ledning planerat och genomfört en strategi i avsikt att genom betydande sänkning av priserna utestänga åtminstone bolagets viktigaste konkurrent, Arla, från marknaden. Av den bevisning som framlagts i ärendet kunde man sluta sig till att Valios avsikt hade varit att senare kunna höja sina priser.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att Valios missbruk av dominerande marknadsställning har varat nästän tre år. Missbruket hade upphört först när Konkurrens- och Konsumentverket hade ålagt Valio att upphöra med missbruket.

- Valios förfarande var en konkurrensbegränsning som ansetts vara av allvarlig art och avsevärd. Den påföljdsavgift om 70 miljoner euro som Valio har ålagts att betala är den högsta konkurrensrättsliga påföljdsavgift som ett enskilt företag hittills påförts i Finland. Konkurrens- och konsumentverket hade yrkat en påföljdsavgift av denna storlek och även marknadsdomstolen hade stannat för samma belopp, konstaterar föredraganden i ärendet, referendarierådet Toni Kaarresalo.

Undersökningen av Valios prissättning inleddes hos Konkurrens- och konsumentverket (KKV) sedan konkurrenter till Valio hade begärt åtgärder. Marknadsdomstolen meddelade sitt beslut i ärendet år 2014.

Med underprissättning i konkurrenssyfte avses ett förfarande där ett företag i dominerande marknadsställning genom att sänka priserna på en bestämd produkt till en olönsam nivå försöker utestänga konkurrenter från marknaden. Bakgrunden till underprissättningen är i allmänhet att ett företag med dominerande ställning på marknaden sedan det stängt ute konkurrenterna ska kunna höja priserna från den nivå med vilken företaget konkurrerat. Underprissättning i konkurrenssyfte kan skada marknaden och därigenom konsumenterna, trots att den till en början kan yttra sig som en sänkning av prisnivån.

Högsta förvaltningsdomstolens beslut finns i sin helhet som länk (på finska). I beslutet ingår också ett sammandrag (sidan 2 i beslutet, översättning av sammandraget till svenska finns som bilaga).

Kontaktinformation:
Toni Kaarresalo, referendarierådet, tel. 029 564 0292
Jaana Lappalainen, kommunikationschef, tel. 050 308 7574

Publicerad 29.12.2016