Information om vår webbanalys

Vi samlar in statistiska uppgifter om användningen av webbplatsen och använder dem för att utveckla tjänsten och kontrollera kvaliteten.

Om du inte vill att uppgifter om ditt besök samlas in, kan du i din webbläsares inställningar välja funktionen ”följ inte” (Do not track).

Mer information

28.6.2019/​3077

Liggarnummer:
Givet:
Diarienummer:
ECLI:

Enligt 18 b § 1 mom. 1 punkten i medborgarskapslagen kan en utlänning trots vad som föreskrivs i 13 § 1 mom. 6 punkten beviljas finskt medborgarskap, om det är oskäligt svårt för den sökande att sköta ett stadigvarande arbete i huvudsyssla i Finland utan finskt medborgarskap. Syftet med bestämmelsen var att möjliggöra erhållandet av finskt medborgarskap utan språkkunskapsvillkor om skötseln av sökandens arbetsuppgifter var oskäligt svårt utan finskt medborgarskap. Enligt ordalydelsen i bestämmelsen var tillämpningen av bestämmelsen inte begränsad till enbart arbete i arbetsförhållande eller annat tjänsteförhållande, där arbetet utförs för en arbetsgivares räkning under dennes ledning och övervakning mot lön eller annat vederlag. Oberoende av vad som sägs i medborgarskapslagens förarbeten (RP 235/2002 rd) och med tanke på bestämmelsens syfte fanns det inte skäl att begränsa tillämpningen av bestämmelsen endast till arbetsavtalsenligt arbete. Det relevanta gällande bestämmelsens tillämpning var stadigvarande arbete i huvudsyssla i Finland och att skötseln av arbetet var oskäligt svårt utan finskt medborgarskap. Med hänvisning till ovan nämnda borde förvaltningsdomstolen inte ha låtit bli att tillämpa avvikelsen i språkkunskapsvillkoret enligt 18 b § 1 mom. 1 punkten i medborgarskapslagen på sökanden på den grund att han var privatföretagare.

Medborgarskapslagen 13 § mom. 6 punkten och 18 b § 1 mom. 1 punkten

Ärendet har avgjorts av justitieråden Mika Seppälä, Kari Tornikoski, Taina Pyysaari, Jaakko Autio och Pekka Aalto. Föredragande Camilla Servo.