KHO:2025:77
Yhdistys oli hakenut rahankeräyslupaa varojen keräämiseksi Ukrainan asevoimien humanitaariseen tukemiseen. Yhdistyksen ilmoituksen mukaan humanitaarinen apu sisältäisi ruokaa, vaatteita, suojavarusteita, generaattoreita ja haavoittuneiden evakuointiin tarkoitettuja ajoneuvoja. Poliisihallitus hylkäsi hakemuksen.
Rahankeräyslain mukaan rahankeräys saadaan järjestää varojen hankkimiseksi yksinomaan yleishyödylliseen toimintaan, ellei kysymys ole laissa erikseen säädetystä poikkeuksesta. Lain määritelmän mukaan yleishyödyllisellä toiminnalla tarkoitetaan toimintaa yleistä sosiaalista, sivistyksellistä tai aatteellista tarkoitusta varten taikka muuta yleistä kansalaistoimintaa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tällaiseen toimintaan voi sinänsä sisältyä myös sotilaille annettava apu, mikäli se vastaa sodan siviiliuhreille annettavaa apua. Osallistuminen ulkomaisten asevoimien ylläpidosta ja varustuksesta huolehtimiseen kuului sen sijaan valtion toimivaltaan.
Kun otettiin huomioon, mitä yhdistys oli ilmoittanut Ukrainan asevoimille keräysvaroilla hankittavan avun sisällöstä kokonaisuudessaan, keräystä ei voitu pitää rahankeräyslain tarkoittamana yleishyödyllisenä toimintana. Asiaa ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että osa varoilla hankittavasta avusta oli luonteeltaan sosiaalista. Poliisihallitus oli siten voinut harkintavaltansa puitteissa hylätä yhdistyksen hakemuksen.
Äänestys 3–2
Rahankeräyslaki 2 § 1 momentti 4 kohta, 5 § 4 momentti ja 6 § 1 momentti
Asian ovat ratkaisseet oikeusneuvokset Riitta Mutikainen, Eija Siitari (eri mieltä), Mikko Pikkujämsä, Vesa-Pekka Nuotio ja Tero Leskinen (eri mieltä). Asian esittelijä Anna Ahlberg.
Seloste on kokonaisuudessaan ruotsinkielisellä päätössivustolla.Avautuu uuteen välilehteen