HFD: Ingen besvärsrätt för dem som har anfört besvär över att gränsövergångsställena stängdes
Högsta förvaltningsdomstolen har idag meddelat beslut gällande de besvär som har anförts över att gränsövergångsställena vid landgränsen mellan Finland och Ryssland stängdes. Besvären över statsrådets beslut lämnades utan prövning för att besluten inte påverkade ändringssökandenas ställning direkt på ett sådant sätt att de skulle ha haft rätt att anföra besvär över besluten.
Statsrådets allmänna sammanträde har under tiden 16.11.2023 – 8.2.2024 fattat sju beslut efter varandra om en tillfällig stängning av gränsövergångsställena vid landgränsen mellan Finland och Ryssland. Det sista av besluten är ännu i kraft.
De personer som har anfört besvär över besluten hos högsta förvaltningsdomstolen har berättat att de är finska medborgare eller uppehållstillståndsinnehavare och att de hör till den ryskspråkiga minoriteten i eller minoriteten med rysk bakgrund i Finland eller att de är familjemedlemmar till en sådan person. Ändringssökandena har bland annat åberopat att för medlemmarna i den speciella grupp av personer som de alla tillhör, innebär stängningen av landgränsen mellan Finland och Ryssland ett djupgående ingrepp förutom i rätten till fri rörlighet även i många andra grundrättigheter. Enligt ändringssökandena är besluten också diskriminerande mot dem som hör till den ryskspråkiga minoriteten eller minoriteten av personer med rysk bakgrund i Finland.
Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att den tillfälliga stängningen av gränsövergångsställena vid landgränsen mellan Finland och Ryssland påverkar ändringssökandenas rörelsefrihet och vissa andra grundrättigheter på ett begränsande eller ogynnsamt sätt. Eftersom alla gränsövergångsställen i Finland inte har stängts leder statsrådets allmänna sammanträdes beslut ändå inte till att det inte alls är möjligt resa från Finland till Ryssland eller från Ryssland till Finland.
Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade vidare att statsrådets allmänna sammanträdes beslut begränsar eller beslutens ogynnsamma verkningar riktar sig till förutom ändringssökandena även till alla de andra personer som söker ta sig över eller som har ett intresse att ta sig över landgränsen mellan Finland och Ryssland via de genom besluten tillfälligt stängda gränsövergångsställena. Därför och eftersom det inte heller ur den utredning som framgår ur handlingarna framkommer att besluten på ett väsentligt sätt skulle påverka ändringssökandenas, eller en sådan persongrupps som är i samma situation, rättigheter eller skyldigheter på grund av vissa för dem specifika drag eller en situation som skiljer dem från alla andra personer, kunde besluten inte anses ha direkt påverkat eller fortsättningsvis direkt påverka ändringssökandenas rätt, skyldighet eller fördel.
Inte heller av de förpliktande diskrimineringsförbud eller andra skyldigheter som binder den finska staten enligt ramkonventionen om skydd av nationella minoriteter och Europeiska människorättskonventionen som ändringssökandena hänvisat till följde under omständigheterna i ärendet att ändringssökandena hade haft rätt att överklaga statsrådets allmänna sammanträdes beslut.
Besvären riktade sig inte till statsrådets allmänna sammanträdes beslut till den del besluten gällde centraliseringen av ansökningarna om internationellt skydd till vissa gränsövergångsställen.
Kontaktuppgifter:
Jasmin Tag, kommunikationsplanerare, högsta förvaltningsdomstolen, tel. 050 443 0236, fö[email protected]
Publicerad 14.3.2024